Twitter Facebook LinkedIn App Store Google play
U bevindt zich hier: home » u&boon » Nieuwsbrief: Laatste nieuws april&boon »

Nieuwsbrief: Laatste nieuws april &boon

1. Wist u dat Boon ook actief is in Corporate Finance?

Wilt u weten wat uw mogelijkheden voor aan- of verkoop van een onderneming zijn, hoe u dit kunt financieren en/of wat een bedrijf waard is? Boon Corporate Finance kan u daarbij adviseren. Wij werken complexe financieringsvraagstukken voor u uit, voeren waardebepalingen uit en vinden geschikte overnamekandidaten voor u. Boon kan uw partner zijn tijdens het volledige overnameproces, maar ook voor specifieke werkzaamheden.

Waardebepaling
Boon Corporate Finance voert waardebepalingen uit. De meest voor de hand liggende reden is de aan- of verkoop van een bedrijf. Daarbij zijn niet alleen financiële informatie – zoals balansen en winst- en verliesrekeningen – van belang, maar er moet ook een analyse gemaakt worden van de staat van de economie, de ontwikkelingen in de industrie en de positie van het bedrijf ten opzichte van verschillende belanghebbenden. Al deze informatie verzamelen wij in een waarderingsrapport met een eindconclusie over de waarde.

Verkoopbegeleiding
Voor het verkopen van uw bedrijf kunnen verschillende aanleidingen zijn. Soms is het een goeddoordachte keuze, in andere gevallen is het noodzakelijk. Het is natuurlijk wenselijk dat u als ondernemer zelf de beslissing neemt, vooral omdat dan de optimale timing kan worden gekozen en u maximale winst kunt behalen. Wij begeleiden u door het gehele proces, vanaf het moment dat u besluit uw bedrijf te verkopen tot de overdracht.

Aankoopbegeleiding
Als u reeds ondernemer bent dan kunt u om verschillende redenen een bedrijf willen kopen. Het kan zijn dat u uw activiteiten wilt uitbreiden in omvang en/of diversiteit, dat u opzoek bent naar specifieke kennis of omdat u uw marktpositie wilt versterken. Wat de reden ook is, een aankoop vraagt om een goede voorbereiding op meerdere gebieden. Uiteraard financieel, maar ook organisatorisch en persoonlijk. Boon Corporate Finance kan u hierbij van de voorbereiding tot de overdracht begeleiden.    

(Overname)financiering
Als u wilt investeren in uw bedrijf of een bedrijf wilt overnemen kan het zijn dat u behoefte heeft aan (extra) financiering. Dit kunt u op verschillende manieren verkrijgen. U kunt bijvoorbeeld krediet aanvragen bij de bank. Indien de bank u niet van voldoende vermogen kan voorzien, kunt u zich wenden tot private equity verstrekkers. Wij kunnen u helpen met welke structuur het meest gunstig is voor uw bedrijf. Zo heeft u altijd de voor u optimale combinatie van financieringsstructuur, rente, risico’s, zekerheden en voorwaarden.

Kijk voor meer informatie  over Boon Corporate Finance op www.boon.nl/duidelijkenboon.asp?ri=40

2. Per 1 april wijzigt het nettosalaris van uw werknemers  

Bij de behandeling van het Belastingplan 2016 zijn op het laatste moment nog wijzigingen doorgevoerd. Deze konden niet meer tijdig worden verwerkt in de loonbelastingtabellen voor 2016. Hierdoor werd in het eerste kwartaal te weinig loonbelasting ingehouden op het loon van uw werknemers wat zou leiden tot een nabetaling in de inkomstenbelasting.

 


Om dit te corrigeren worden vanaf 1 april 2016 nieuwe loonbelastingtabellen ingevoerd. Dit heeft tot gevolg dat het nettoloon van uw werknemers vanaf 1 april 2016 lager zal zijn. 

 

Het zal uw werknemers ongetwijfeld opvallen dat het nettoloon lager is.  Om ze hierover te informeren kunt u onderstaande tekst gebruiken. 

 

Als u vragen heeft zijn we graag bereid deze te beantwoorden. 


Beste medewerker,
Met ingang van 1 april 2016 zal het nettoloon lager zijn dan je gewend was. De reden hiervoor is dat er met ingang van 1 april 2016 nieuwe belastingtarieven gelden. Bij de behandeling van het Belastingplan 2016 zijn op het laatste moment nog wijzigingen doorgevoerd. Deze konden niet meer tijdig worden verwerkt in de loonbelastingtabellen voor 2016. Hierdoor werd in het eerste kwartaal te weinig loonbelasting ingehouden op je loon wat zou leiden tot een nabetaling in de inkomstenbelasting. Vanaf 1 april wordt er dus meer loonbelasting ingehouden waardoor het nettoloon zal dalen. Hiermee wordt een naheffing in de inkomstenbelasting voorkomen. Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

3. De zakelijke auto niet privé gebruiken

Denk aan een sluitende rittenregistratie! Wanneer een werknemer de zakelijke auto niet voor privédoeleinden wil gebruiken, is er de mogelijkheid om bij de Belastingdienst een 'Verklaring geen privégebruik auto' aan te vragen. Met deze verklaring moet de werknemer bewijzen dat er op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé is gereden. De meest gebruikte manier om dit bewijs te leveren is het bijhouden van een rittenregistratie.

In de praktijk is het bijhouden van een sluitende rittenregistratie de enige manier om het bewijs te leveren dat er maximaal 500 privékilometers met de auto van de zaak is gereden. In de rittenregistratie moeten in ieder geval de volgende gegevens worden opgenomen:

Strenge eisen aan bewijs
De Belastingdienst stelt strenge eisen aan het bewijs dat u moet leveren. Een aannemelijk verhaal is nog geen bewijs. 

Voorbeeld
Bij het controleren van een rittenregistratie blijkt dat een aantal ritten ontbreekt. De werknemer komt met een verklaring en ondersteunt deze met documenten, zoals agenda’s, werkbonnen en facturen. Bovendien gebruikt hij een eigen auto voor privéritten. Toch beslist de rechter dat de kilometerstanden in de rittenregistratie niet kunnen kloppen, omdat een aantal ritten ontbreekt. De rittenregistratie kan dan niet meer als bewijs dienen.

Bekijk in dit PDF-document hoe een goede rittenregistratie eruit ziet.

Keurmerk
Er kan eventueel ook voor een rittenregistratiesysteem met keurmerk worden gekozen. Dit systeem plaatst u in uw auto en biedt de zekerheid van een sluitende ritadministratie voor de gebruiker (werknemer, werkgever of ondernemer) en voorkomt discussies met de Belastingdienst over de juistheid en volledigheid van de rittenadministratie. Alleen het zakelijke karakter van de ritten moet, desgevraagd, nog aangetoond worden. De privacy van privéritten wordt binnen het keurmerk gerespecteerd.

Voor meer informatie over ritregistratiesystemen kunt u kijken op:www.keurmerkritregistratiesystemen.nl.

4. Hoe zit het met de btw als uw klant niet komt opdagen?

Op de vraag of btw verschuldigd is over betalingen bij ‘no shows’ is een uitspraak gedaan door het Europese Hof van Justitie. Mogelijk heeft dit gevolgen voor de vraag of ondernemers uit sectoren zoals hotels, restaurants en reisorganisaties (een deel van) de betaalde prijs mogen houden wanneer een particuliere klant niet komt opdagen.

De recentelijke uitspraak van het Europese Hof wijkt af van een eerdere uitspraak in een zaak. Hoewel beide zaken overeenkomsten vertonen zijn er toch belangrijke verschillen op grond waarvan in de recente Air France-KLM zaak wel btw is verschuldigd over betalingen bij no shows. In de eerdere zaak van Société Thermale d’Eugénie-les-Bains, een hotelexploitant, is dat niet het geval. Dit heeft er mee te maken dat in de Air France-KLM zaak geen sprake is van een schadevergoeding, terwijl dit bij Société Thermale d’Eugénie-les-Bains wel het geval was. Het is daarbij van belang te realiseren dat slechts sprake is van een belang bij de verkoop aan particulieren, omdat de ondernemer dan een btw-voordeel behaalt. Bij de verkoop aan ondernemers wordt namelijk in het geval van annulering een creditfactuur opgesteld waardoor de btw wordt terugbetaald aan de afnemer.

Gehele aankoopbedrag versus voorschot
De betaling bij no shows in de Air France-KLM zaak bestaat uit het gehele aankoopbedrag voor de prestatie en in de zaak van Société Thermale d’Eugénie-les-Bains slechts uit een voorschot. De luchtvaartmaatschappij lijdt dus geen schade door het niet komen opdagen van de passagier aangezien de passagier reeds het gehele aankoopbedrag van het vliegticket heeft betaald. De stelling van de luchtvaartmaatschappij dat sprake is van een onbelastbare schadevergoeding als gevolg waarvan over de reeds ontvangen vergoeding bij een no show geen btw is verschuldigd, gaat dus niet op.

Contractuele afspraken
Daarnaast werd door de luchtvaartmaatschappij het recht voorbehouden om de niet-benutte dienst door te verkopen aan een andere passagier, zonder dat zij verplicht is de prijs ervan terug te betalen aan de oorspronkelijke passagier. Aangezien hieruit volgt dat de luchtvaartmaatschappij geen schade lijdt, kan niet worden gesteld dat de reeds ontvangen vergoeding van de reiziger gezien moet worden als een schadevergoeding aan de luchtvaartmaatschappij over de reeds ontvangen vergoeding van de reiziger, bij een no show is alleen geen btw verschuldigd als er sprake is van een schadevergoeding.

Contractuele afspraken kunnen dus van belang zijn bij de vraag of mogelijk sprake is van een onbelastbare schadevergoeding waardoor over de reeds ontvangen vergoedingen bij no shows geen btw is verschuldigd.

Prijsgeven van rechten
Een ander verschil is gelegen in het feit dat de passagier bij de luchtvaartmaatschappij zijn recht op vervoer niet heeft prijsgegeven. Het recht op overnachting is wel prijsgegeven door middel van de annulering. In dat geval staat de betaling niet meer in rechtstreeks verband met een prestatie.

5. Handreiking voor voorgelegde overeenkomst arbeidsrelaties 

Hoe beoordeelt de Belastingdienst of een voorgelegde overeenkomst arbeidsrelaties voor een opdrachtgever gevolgen heeft voor de loonheffingen? De Belastingdienst heeft hiervoor speciaal de handreiking beoordelingskader DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelaties) uitgebracht.

Per 1 mei 2016 vervalt definitief de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie). Voortaan kunt u werken met vooraf door de Belastingdienst goedgekeurde model- en voorbeeldovereenkomsten. Wordt daadwerkelijk volgens een dergelijke overeenkomst gewerkt, dan heeft u als opdrachtgever de zekerheid vooraf dat u geen loonheffingen hoeft in te houden en te betalen.

Wilt u geen gebruik maken van een model- of voorbeeldovereenkomst, maar wel de zekerheid vooraf hebben, dan kunt u ook een eigen overeenkomst aan de Belastingdienst voorleggen. De nu uitgebrachte Handreiking DBA bevat de kaders die de Belastingdienst gebruikt bij het beoordelen van voorgelegde overeenkomsten.  

Vier stappen van beoordeling
Aan de hand van de volgende vier 'stappen' in de Handreiking beoordeelt de Belastingdienst of de voorgelegde overeenkomst de elementen vertoont van een arbeidsovereenkomst. In dat geval heeft de overeenkomst namelijk gevolgen voor de loonheffingen:

Eind maart / begin april zullen alle VAR-houders een brief ontvangen van de Belastingdienst over de invoering DBA.

6. Bedrijfsopvolgingsregeling voor familiebedrijven

U kunt als ondernemer of opvolger van een familiebedrijf ruim 36% aan belastinguitstel en
-besparing realiseren. Zowel bij erven en schenken van een onderneming kan er namelijk gebruik worden gemaakt van de bedrijfsopvolgingsregeling.

De bedrijfsopvolgingsregeling, ook wel BOR genaamd, komen we tegen in de Successiewet. De opvolger kan bij erven of het geschonken krijgen van een onderneming (of aandelen in een onderneming) een beroep doen op de BOR. De waarde van de onderneming tot € 1.060.298 is dan volledig vrijgesteld. Daarboven is een vrijstelling van toepassing van 83%. Boven de € 1.060.298 is dus 17% van de waarde belast voor de schenk- of erfbelasting. Uitgaande van het maximale tarief van 20% (Tariefgroep 1: echtgenoot en kinderen), bedraagt de belastingdruk voor de schenk- of erfbelasting slechts 3,4%.

Kan er geen BOR worden toegepast, dan is door een gecombineerde belastingdruk van inkomstenbelasting en erf- of schenkbelasting maar liefst 40% belasting verschuldigd. Al met al kan men dus ruim 36% belasting uitstellen en besparen bij het toepassen van de BOR.

Voorwaarden
Om de faciliteiten van de BOR te krijgen, moet sprake zijn van ondernemingsvermogen. Er mag dus geen sprake zijn van beleggingsvermogen. Bij vastgoed-bv's kan er nog wel eens een discussie met de Belastingdienst ontstaan.

Een andere voorwaarde is dat bij erven de onderneming minimaal 1 jaar bij de erflater in bezit moet zijn. Vervolgens moeten de opvolger/ erfgenaam de onderneming minimaal 5 jaar voortzetten.

Let op!
In de praktijk is het dus belangrijk dat ook de beoogd opvolger binnen het familiebedrijf de aandelen erft. Dit kan bijvoorbeeld door het in het testament opnemen van een legaat.

Dat ligt anders bij schenken. De schenker moet de onderneming reeds 5 jaar in bezit hebben en de begiftigde moet de onderneming minimaal 5 jaar voortzetten. Daarnaast dient de begiftigde voor de doorschuiving van de inkomstenbelastingclaim minimaal 36 maanden in dienst te zijn bij de onderneming. Wordt achteraf niet aan deze voorwaarden voldaan, dan wordt de vrijstelling alsnog teruggedraaid.

Tip:
De vrijstelling in de Successiewet kan worden toegepast bij het schenken of erven van een onderneming. Wellicht is het voor het familiebedrijf mogelijk en tevens interessant om de onderneming tijdens leven te schenken. Dit kan veel belasting schelen.

7. Functioneringsgesprekken een worsteling of een uitdaging? 

Veel bedrijven gaan weer starten met de functioneringsgesprekken. In deze gesprekken kijkt u vooral naar het functioneren. U mag dit niet verwarren met een beoordelingsgesprek. Een combinatie is tussen een functionerings- en beoordelingsgesprek helemaal af te raden. Wij adviseren dit dan ook strikt te scheiden. 

Stelt u wel de juiste vragen bij een functioneringsgesprek? Of hanteert u een vragenlijst en werkt u dit ieder jaar af. Vervolgens maakt u afspraken…. En dan? Blijf regelmatig in dialoog en concentreer eens op de prestaties van uw medewerker. Het mag geen systeem zijn maar prestatiemanagement is gedrag. Vraag u eens af waar de kracht zit van de medewerker, zit hij/zij nog wel op de goede plek of waar liggen de ontwikkelpunten. Wat geeft hem/haar energie. Een aantal eenvoudige vragen die beide verder helpen in een dialoog over het functioneren.

Probeer dit eens uit en het eerste gesprek zal een 0-meting zijn. Bent u werkzaam in kennisintensieve branche of wordt er intensief met elkaar samengewerkt? Denk eens aan een persoonlijkheidstest. Breng de eigenschappen van uw mederwerker in beeld en bespreek dit. Schroom niet om het eens uit te proberen om het in de loop van de jaren te perfectioneren.

Denk eens aan regelmatige gesprekken tussen werknemer en leidinggevende en verander het gedrag van de medewerker en leidinggevende. Het moment aan het einde van het jaar mag er best teruggekeken worden, maar moet meer een formaliteit zijn en de uitkomst helemaal geen verassing voor u medewerker. In dat geval wordt u, uw medewerker en leidinggevende ongelukkiger van de gevolgen.

Onze HR adviseurs willen graag met u meedenken om samen met u de gedragsverandering tot stand te brengen. Sinds 1 maart os Henk Zevering het team van de salarisafdeling komen versterken. Hij heeft veel ervaring in de salarisverwerking en P&O advisering. Hierdoor heeft hij een duidelijke visie over het personeelsbeleid. U kunt bij hem terecht met vraagstukken over arbeidscontracten, WWZ, verzuim en gedrag- en ontwikkeling van uw mederwerker. Neem contact op met Henk Zevering voor een kennismakingsgesprek of advies. Hij is te bereiken onder telefoonnummer 06-1586 5701 of per e-mail: h.zevering@boon.nl

NIEUWSBERICHTEN

1. Einde discussie over 150 km-grens
De discussie over de 150 km-grens in de 30%-regeling lijkt beslecht. Onlangs besliste de Hoge Raad namelijk dat deze grens geen inbreuk vormt op het vrije werknemersverkeer. Sinds 1 januari 2012 is de 30%-regeling voor ingekomen werknemers fors gewijzigd. Een van die wijzigingen betreft de 150 km-grens. Door die grens geldt de 30%-regeling kort gezegd alleen als de ingekomen werknemer in de 24 maanden vóór zijn eerste werkdag in Nederland langer dan 16 maanden op een afstand van meer dan 150 kilometer van de Nederlandse grens woonde. Door de invoering van de 150 km-grens komen werknemers uit het grensgebied zoals België, Luxemburg, Noord-Frankrijk en een deel van Duitsland niet meer in aanmerking voor de 30%-regeling. Sinds de invoering van het 150-kilometercriterium staat deze grens al ter discussie. Aan die discussie lijkt nu vooralsnog een einde gekomen.

2. Transitievergoeding bij doorstart
Een doorstartende werkgever moet er in het kader van opvolgend werkgeverschap rekening mee houden dat als hij werknemers overneemt uit een failliete boedel, ook alle dienstjaren van voor het faillissement mee overgaan. Dit heeft de kantonrechter in Arnhem begin dit jaar bepaald. Onduidelijk was tot dusverre of er ook sprake is van opvolgend werkgeverschap bij een doorstart na een faillissement en overname van personeel van de failliet verklaarde onderneming. De kantonrechter is van mening van wel. Dit op grond van het opvolgend werkgeverschap waardoor de dienstjaren die voor het faillissement zijn opgebouwd, mee overgaan naar de doorstartende werkgever. Als die vervolgens overgaat tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst dan is hij wel een transitievergoeding verschuldigd over alle voorafgaande dienstjaren.

3. Loondoorbetalingsplicht bij ziekte dga

Bent u op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam bij uw bv, dan ontstaat de situatie dat wanneer u ziek wordt, uw bv de plicht heeft om uw loon door te betalen. Net als bij iedere andere zieke werknemer geldt voor uw bv als werkgever een wettelijke loondoorbetalingsplicht gedurende maximaal twee jaar van minimaal 70% van het loon (maximumdagloon). De bv kan zich verzekeren tegen de loondoorbetaling bij ziekte van werknemers. De meeste verzekeraars staan echter niet toe dat de dga deelneemt aan een dergelijke ziekteverzuimverzekering. De dga die verplicht verzekerd is voor de werknemersverzekeringen kan doorgaans wel verzekerd worden. In de algemene vergadering (van aandeelhouders) kunt u echter ook besluiten om u zelf een hoger percentage dan 70% van het loon door te betalen bij ziekte. Dit moet dan worden vastgelegd in uw arbeidsovereenkomst.

4. Sneller loonkostensubsidie voor arbeidsbeperkte jongere
Via de gemeente kunt u een loonkostensubsidie ontvangen wanneer u iemand in dienst neemt met een arbeidsbeperking die zelfstandig niet het volledige minimumloon kan verdienen. De subsidie dient als financiële compensatie voor de verminderde productiviteit van de werknemer. Deze loonkostensubsidie wordt uitgebreid, zodat u hier straks sneller gebruik van kan maken. Werkgevers kunnen naar verwachting binnen enkele maanden ook loonkostensubsidie aanvragen bij de gemeente voor arbeidsbeperkte jongeren die ze nu al in dienst hebben en die vanwege hun beperkingen niet het minimumloon kunnen verdienen. Verder wordt forfaitaire loonkostensubsidie mogelijk in de eerste zes maanden van het dienstverband. Een wetsvoorstel waarin de uitbreidingenzijn opgenomen, is in de maak. Zodra het wetsvoorstel wordt ingediend bij de Tweede Kamer - dat is waarschijnlijk kort na de zomer - mogen gemeenten de wijzigingen voor de loonkostensubsidie al gaan uitvoeren.

5. Vermogensbelasting verder onder vuur
Er is al geruime tijd discussie over de box 3-heffing op spaargeld en ander vermogen. Met een onlangs verschenen conclusie van Advocaat-Generaal Niessen (A-G) is dit vuur verder opgelaaid. Kort gezegd concludeert de A-G dat de belastingheffing op vermogen in strijd is met het Europese eigendomsrecht. Volgens de A-G leidt de box 3-heffing tot willekeur. Men gaat ervan uit dat iedereen 4% rendement kan behalen op zijn vermogen, maar mensen behalen juist zeer verschillende resultaten terwijl ze wel hetzelfde percentage belasting moeten betalen. Met de kennis van nu kan niet meer worden uitgegaan van een fictief rendement van 4%. Is de opbrengst lager dan wat aan belasting moet worden betaald, dan is volgens de A-G sprake van een oneigenlijke ontneming. Of de Hoge Raad de conclusie van de A-G gaat volgen, is nog verre van zeker. In een eerste reactie heeft het ministerie van Financiën laten weten zich niet te kunnen vinden in deze conclusie.

Twitter Facebook


Een administratief rondje voor de horecaondernemer?
In de horeca is het normaal dat u af en toe eens een rondje weggeeft. Deze gratis drankjes zijn niet terug te vinden in uw dagomzet. Moet u deze consumpties daarom van de fiscus bijhouden in uw administratie?lees verder>

Stel lage-inkomensvoordeel 2017 nu veilig!
Heeft u van het UWV een voorlopige berekening ontvangen van het lage-inkomensvoordeel (LIV)? Bent u het niet eens met deze berekening, maar heeft u nog geen stappen ondernomen, dan is het nu de hoogste tijd om in actie te komen. U heeft namelijk nog tot en met 1 mei aanstaande om uw aangifte loonheffingen te corrigeren.lees verder>

MRB-toeslag vervuilende diesels uitgesteld tot 2020
Per 1 januari 2019 zou er een toeslag gaan gelden in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oude vervuilende dieselauto's. De inwerkingtreding van deze maatregel is echter vertraagd. De toeslag gaat naar alle waarschijnlijkheid pas gelden vanaf 1 januari 2020.lees verder>

Nieuwe verdragsverklaring Belgische inwoner met Nederlands pensioen
Bent u woonachtig in België en ontvangt u vanuit Nederland pensioen? De Belastingdienst heeft mogelijk aan het begin van dit jaar uw verdragsverklaring over de pensioenuitkering ingetrokken. Die intrekking wordt hersteld, mits het uit Nederland afkomstig pensioen in België progressief en voor meer dan 90% wordt belast.lees verder>

Bepaal waarde going concern agrarisch bedrijf met rekenhulp
Met de rekenhulp van de Belastingdienst kunnen agrariërs voor de periode 2016 tot en met 2017 de waarde going concern van hun bedrijf bepalen. Deze waarde is nodig om de schenk- en erfbelasting te kunnen bepalen. Recent is de online tool aangevuld met het jaar 2017.lees verder>

Toch geen inhoudingsvrijstelling dividendbelasting voor vereniging of stichting
Bent u als stichting, vereniging of andere rechtspersoon niet onderworpen aan de vennootschapsbelasting, dan kunt u de ingehouden Nederlandse dividendbelasting terugvragen. Het kabinet ziet af van het voornemen tot invoering van een inhoudingsvrijstelling.lees verder>

Loonkostenvoordeel? Verzilvering uiterlijk 1 mei
Maakte u in 2017 gebruik van de premiekorting oudere werknemer en/of de premiekorting arbeidsgehandicapte werknemer? Mogelijk heeft u dan dit jaar recht op een loonkostenvoordeel. Dan moet dit wel goed zijn aangegeven in de laatste aangifte loonheffingen over 2017.lees verder>

Teruggave btw op zonnepanelen particulieren verruimd
Particulieren die zonnepanelen aanschaffen, kunnen de opgewekte energie terug leveren aan het energiebedrijf. Ze moeten zich bij de Belastingdienst aanmelden als ondernemer voor de btw en kunnen dan de btw op de zonnepanelen terugkrijgen. Deze regeling is onlangs verruimd.lees verder>

AVG: hoe lang mag u persoonsgegevens bewaren?
Hoe lang mag u bij een vacature bijvoorbeeld de sollicitatiegegevens van kandidaten bewaren? Wat zijn de regels rond het bewaren van camerabeelden en de gegevens over het internetgebruik van uw medewerkers?lees verder>

Fiscaal slim bijspringen bij aankoop woning kind
Ouders springen steeds vaker bij als de kinderen hun eerste huis kopen, zo blijkt uit onderzoek. Maar hoe doet u dat fiscaal zo gunstig mogelijk?lees verder>

MIT-regeling: wees er snel bij!
De MIT-regeling is vanaf 17 april 2018 opengesteld voor mkb-ondernemers die plannen hebben voor een innovatief product, proces of dienst. Omdat de regeling in voorgaande jaren al binnen enkele dagen overtekend was, is het van belang voorstellen snel in te dienen.lees verder>

Kunt u de inburgeringscursus onbelast vergoeden?
Een inburgeringscursus is verplicht om als buitenlander in Nederland te mogen verblijven en dus te werken. Heeft u werknemers die een dergelijke inburgeringscursus moeten volgen, dan overweegt u wellicht om de kosten die hiermee gepaard gaan te vergoeden. Kan en mag dit?lees verder>

Aanslag erf- en schenkbelasting? Tijdelijk geen belastingrente
De Belastingdienst worstelt met problemen bij het opleggen van aanslagen erf- en schenkbelasting. Dit komt na invoering van een nieuw automatiseringssysteem. De problemen leveren een voordeel op voor de betreffende belastingplichtigen.lees verder>

Ex moet meewerken aan oplossing pensioen in eigen beheer
Dga's mogen tegenwoordig geen pensioen in eigen beheer (PEB) meer opbouwen in hun bv. Voor de afwikkeling van het bestaande pensioen in eigen beheer is medewerking nodig van de (ex-)partner. lees verder>

Onkostenvergoeding zakelijke reis van uw werknemer
Als ambtenaren op dienstreis gaan, gelden er vaste bedragen als onkostenvergoeding. Deze bedragen zijn vastgesteld volgens het Reisbesluit. Deze bedragen mag u ook toepassen voor zakelijke reiskosten van werknemers binnen uw bedrijf.lees verder>

Verhoging verblijfskosten voor transportondernemers
Zelfstandige transportondernemers die meerdaagse internationale ritten maken, kunnen gebruikmaken van de regeling voor aftrek van verblijfskosten. Deze ‘eigen rijders’ mogen vanaf 2018 in de aangifte inkomstenbelasting per gereden dag € 36,50 aan verblijfskosten aftrekken. lees verder>

Geen schenkbelasting bij trouwen
Als u gaat trouwen, huwelijkse voorwaarden overeenkomt of wijzigt, wordt in een aantal situaties geen schenkbelasting geheven.lees verder>

Vijf btw-categorieën voor agrarische producten
Agrarisch ondernemers die voorheen gebruik maakten van de landbouwregeling krijgen nu te maken met de verplichte aangifte omzetbelasting. Om het terugvragen van btw te vergemakkelijken, heeft de Werkgroep Landelijke Landbouwnormen van de Belastingdienst vijf categorieën in het leven geroepen waarop de herziening omzetbelasting van toepassing is.lees verder>

Betalingen aan vrijwilligers? Pas de voorwaarden goed toe!
Veel verenigingen en stichtingen betalen hun vrijwilligers, zonder inhouding van loonheffingen. Blijkt achteraf dat de stichting of vereniging vennootschapsbelastingplichtig is, dan loopt de vereniging of stichting het risico op naheffingen omdat de vrijwilligersregeling in de loonbelasting ten onrechte is toegepast. lees verder>

Testing digital waybills in Benelux
Haulage companies and their customers in The Netherlands, Belgium and Luxembourg are no longer required to use paper waybills for transport within the Benelux. In collaboration with colleagues in Belgium and Luxembourg Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructure and Water Management) has just launched a three-year trial of digital waybills in the region.lees verder>

Rijksbijdrage van invloed op aftrek btw?
Voor het uitvoeren van bepaalde taken kunnen organisaties rijksbijdragen ontvangen. De vraag is of deze bijdragen van invloed zijn op de aftrek van btw, als de betreffende organisatie zowel vrijgestelde als belaste prestaties levert.lees verder>

Fiscus gaat belastingtelefoon verbeteren
Uit diverse onderzoeken blijkt dat de kwaliteit van de belastingtelefoon nog te wensen overlaat. Vandaar dat de Belastingdienst een aantal maatregelen neemt om deze kwaliteit te verbeteren.lees verder>

Sportclubs nog niet klaar voor nieuwe privacywet AVG
Duizenden sportverenigingen zijn nog niet klaar voor de nieuwe privacywet AVG die per 25 mei van kracht wordt. Daarbij komt dat bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk zijn als binnen de club een en ander niet op orde is, zo meldde eerder het Algemeen Dagblad.lees verder>

Voorkom schade van werknemers. Wat zijn de risico's?
Hebt u personeel in dienst? Check eens of er risico voor het oplopen van schade bestaat. U en uw werknemer hebben daar beiden baat bij.lees verder>

Geen begroting? Geen BIZ-heffing!
Als de gemeente een winkelcentrum of bedrijvengebied wil verbeteren, kan hiervoor een BIZ-heffing worden ingevoerd. Dan moet echter wel vaststaan dat de heffing ook daadwerkelijk voor het beoogde doel wordt gebruikt, anders gaat de heffing niet door.lees verder>

Lijfrentepremie in aftrek op premie Zvw?
De adviseur van de Hoge Raad vindt het onjuist dat betaalde lijfrentepremies niet in mindering komen op de verschuldigde premie voor de Zvw. Hierdoor worden zelfstandigen bij hun pensioenopbouw achtergesteld bij werknemers.lees verder>

Makkelijker exportkrediet voor afnemers
Exporteurs kunnen voortaan hun afnemers makkelijker krediet verstrekken. Dit als gevolg van een overeenkomst die de overheid heeft gesloten met de BNG Bank en de NWB Bank.lees verder>

Reparatie WW en WGA voor werknemers agro- en groensector
Ruim 150.000 werknemers uit de agrarische en groene sectoren hebben vanaf 1 september 2018 weer recht op de volledige uitkering van hun premies voor de werkeloosheidswet (WW) en de werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA).lees verder>

Voldoe in 5 stappen aan AVG
Het kan u niet ontgaan zijn. Op 25 mei 2018 wordt definitief de Algemene Verordening Gegevensbescherming van toepassing. De AVG brengt nieuwe verplichtingen en verantwoordelijkheden met zich mee.lees verder>

Tegemoetkoming zwangere medische zzp'er met beroepspensioen
De meeste medici zijn verplicht aangesloten bij één van de voor hen geldende beroepspensioenfondsen. Zij kunnen tijdens hun zwangerschap minder pensioen opbouwen. Deze situatie wordt op termijn gewijzigd, zo maakte de staatssecretaris onlangs bekend.lees verder>

Aftrek van de winst voor thuiswerker
De afgelopen vijf jaar zijn meer mensen vanuit huis gaan werken. Doet u dit ook, hoe zit het dan met de aftrek van de kosten ten laste van de winst?lees verder>

WKR: vrije ruimte voldoende, maar teveel administratie
Via de werkkostenregeling (WKR) zijn onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan het personeel mogelijk. De regeling is sinds 2015 verplicht en onlangs geëvalueerd. Naar aanleiding van deze evaluatie heeft het Kabinet een aantal standpunten inzake de WKR bekend gemaakt.lees verder>

Aftrek btw bij aan- en verkoop aandelen
De (ver)koop van bedrijven zit in de lift. Regelmatig wordt een bedrijf aan- en verkocht via een (ver)koop van aandelen in bijvoorbeeld een bv die de onderneming exploiteert. Daar zijn vaak allerlei kosten aan verbonden, denk aan de kosten van een adviseur, een advocaat, bemiddelaar of notaris.lees verder>

Berekening KIA bij investering buiten samenwerkingsverband
Als u investeert in bedrijfsmiddelen, heeft u in beginsel recht op investeringsaftrek. Een belangrijke tegemoetkoming voor het midden- en kleinbedrijf, is de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Hoe wordt deze tegemoetkoming bepaald indien u buiten uw samenwerkingsverband om investeert?lees verder>

Populariteit rechtsvorm LLP neemt toe
In Nederland wordt steeds vaker een LLP opgericht als alternatieve rechtsvorm. De trend is vooral waarneembaar bij advocaten, tandartsen, fiscalisten en accountants, die zich normaal verenigen in maatschappen.lees verder>

Toestemming gebruik foto werknemer
Gebruikt u foto's van werknemers voor bijvoorbeeld uw website of een smoelenboek? Dat mag op grond van de privacywetgeving alleen wanneer uw werknemer hier uitdrukkelijk toestemming voor gegeven heeft en de werknemer weet waarvoor hij deze toestemming precies geeft.lees verder>

Notarieel schuldig erkende bedrag verlaagt heffing Box 3
Via notarieel schuldig erkende bedragen kunt u de heffing van erfbelasting voorkomen of verminderen. Wat zijn de effecten op box 3 en hoe zit dat bij de ontvanger van de bedragen?lees verder>

Fiets van de zaak wordt aantrekkelijker
Een fiets van de zaak is op dit moment niet echt een aantrekkelijke optie voor uw werknemers. Dat komt onder andere door de ingewikkelde berekening van de bijtelling voor het privégebruik van de fiets. Dat kan een stuk eenvoudiger, vindt het kabinet. De fiscale fietsregeling wordt daarom versimpeld.lees verder>

Leningen tussen dga en bv: hoe zit het fiscaal?
Als u als dga een lening aan uw bv verstrekt, zijn de fiscale gevolgen afhankelijk van de voorwaarden. Dat geldt ook omgekeerd, bij een lening van de bv aan de dga. Welke gevolgen kunnen er optreden en waar hangt dit vanaf?lees verder>

Bedrijfsoverdrachtsfaciliteit ook voor liquide middelen?
In de Successiewet geldt een belangrijke vrijstelling voor ondernemingsvermogen, op voorwaarde dat de onderneming ten minste vijf jaar wordt voortgezet. Maar geldt deze bedrijfsoverdrachtsfaciliteit (BOR/BOF) ook voor liquide middelen?lees verder>

Corrigeer onjuiste btw-aangifte vóór 1 april
Heeft u in 2017 te weinig btw aangegeven, corrigeer dit dan vóór 1 april 2018. U betaalt dan geen belastingrente en meestal ook geen boete. Een correctie van € 1.000 of minder kunt u ook in uw eerstvolgende btw-aangifte verwerken. lees verder>

Aftrekposten mkb-ondernemer minder lucratief?
Het kabinet gaat een aantal aftrekposten nog maar in aftrek toelaten tegen het basistarief van, op termijn, 36,93%. Om welke posten gaat het en hoe erg is dat voor u?lees verder>

Nulurencontract: geen arbeid, geen loon?
Een nulurencontract is een arbeidsovereenkomst waarin geen afspraken zijn gemaakt over het aantal uren dat per week gewerkt wordt. De werkgever kan de werknemer dus oproepen wanneer het uitkomt. In principe geldt: geen arbeid, geen loon, maar per oproep moet u wel een minimum aantal uren uitbetalen. Hoe zit het nu precies?lees verder>

Check de voorlopige berekening LIV
Tussen 1 maart en 14 maart 2018 hebben zo'n 94.000 werkgevers van het UWV een voorlopige berekening ontvangen van het lage-inkomensvoordeel (LIV) 2017. U heeft recht op deze tegemoetkoming als u werknemers met een laag loon in dienst heeft. Check de voorlopige berekening goed. Kloppen de gegevens niet, dan kunt u dit nog corrigeren of doorgeven tot en met 1 mei 2018.lees verder>

Nieuwe regels bij telefonisch bezwaar Belastingdienst
Het telefonisch afhandelen van bezwaren bij de Belastingdienst is gebonden aan diverse voorwaarden. Deze zijn onlangs gewijzigd. Wat betekent dit als u in bezwaar gaat?lees verder>

Deadline WBSO: geef de gerealiseerde S&O-uren op tijd door!
Heeft u in 2017 innovatieve werkzaamheden verricht en gebruikgemaakt van de WBSO? Vergeet dan niet de gerealiseerde S&O-uren en eventuele kosten en uitgaven door te geven aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Bent u hier nog niet aan toegekomen, kom dan nu in actie. U heeft hiervoor namelijk nog maar tot eind maart de tijd.lees verder>

Automatische pensioenverdeling na scheiding in de maak
In de toekomst wordt het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen bij echtscheiding automatisch verdeeld. Zo krijgen beide ex-partners meer regie over hun eigen financiële planning. Ook ontstaat zo een beter overzicht van hoeveel pensioen men uiteindelijk kan verwachten.lees verder>

Concurrentiebeding: wel of niet mogelijk in tijdelijk arbeidscontract?
Sinds de inwerkingtreding van de Wet werk en Zekerheid (WwZ) in januari 2015, is een concurrentiebeding in tijdelijke arbeidsovereenkomsten niet meer toegestaan. Hierop is één uitzondering gemaakt, namelijk in het geval de werkgever zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen heeft waardoor een concurrentiebeding noodzakelijk is.lees verder>

Compensatieregeling vrouwelijke zzp'er met kind
Werkte u tussen 7 mei 2005 en 4 juni 2008 als zelfstandige en heeft u in die tijd een kind gekregen? Dan komt u in aanmerking voor een compensatie van € 5.600. Deze is vanaf 15 mei 2018 en vóór 1 oktober 2018 aan te vragen bij het UWV.lees verder>

Werk aan uw personeelstekort met een financieel voordeel
Uit de SRA-BiZ database blijkt dat de bouw in 2016 de sterkste omzet-, winst- en solvabiliteitsgroei in jaren heeft laten zien. De vraag naar woningen, utiliteitsgebouwen en infraproductie neemt nog steeds toe. Toch neemt de omzetgroei in de bouw inmiddels af, gelijktijdig met een groter tekort aan personeel (bron: CBS). Hoe blijft u productief met voldoende goede vakmensen om de klus te klaren?lees verder>

sitemap