Twitter Facebook LinkedIn App Store Google play
U bevindt zich hier: home » u&boon » Nieuwsbrief: Laatste nieuws april&boon »

Nieuwsbrief: Laatste nieuws april &boon

1. Wist u dat Boon ook actief is in Corporate Finance?

Wilt u weten wat uw mogelijkheden voor aan- of verkoop van een onderneming zijn, hoe u dit kunt financieren en/of wat een bedrijf waard is? Boon Corporate Finance kan u daarbij adviseren. Wij werken complexe financieringsvraagstukken voor u uit, voeren waardebepalingen uit en vinden geschikte overnamekandidaten voor u. Boon kan uw partner zijn tijdens het volledige overnameproces, maar ook voor specifieke werkzaamheden.

Waardebepaling
Boon Corporate Finance voert waardebepalingen uit. De meest voor de hand liggende reden is de aan- of verkoop van een bedrijf. Daarbij zijn niet alleen financiële informatie – zoals balansen en winst- en verliesrekeningen – van belang, maar er moet ook een analyse gemaakt worden van de staat van de economie, de ontwikkelingen in de industrie en de positie van het bedrijf ten opzichte van verschillende belanghebbenden. Al deze informatie verzamelen wij in een waarderingsrapport met een eindconclusie over de waarde.

Verkoopbegeleiding
Voor het verkopen van uw bedrijf kunnen verschillende aanleidingen zijn. Soms is het een goeddoordachte keuze, in andere gevallen is het noodzakelijk. Het is natuurlijk wenselijk dat u als ondernemer zelf de beslissing neemt, vooral omdat dan de optimale timing kan worden gekozen en u maximale winst kunt behalen. Wij begeleiden u door het gehele proces, vanaf het moment dat u besluit uw bedrijf te verkopen tot de overdracht.

Aankoopbegeleiding
Als u reeds ondernemer bent dan kunt u om verschillende redenen een bedrijf willen kopen. Het kan zijn dat u uw activiteiten wilt uitbreiden in omvang en/of diversiteit, dat u opzoek bent naar specifieke kennis of omdat u uw marktpositie wilt versterken. Wat de reden ook is, een aankoop vraagt om een goede voorbereiding op meerdere gebieden. Uiteraard financieel, maar ook organisatorisch en persoonlijk. Boon Corporate Finance kan u hierbij van de voorbereiding tot de overdracht begeleiden.    

(Overname)financiering
Als u wilt investeren in uw bedrijf of een bedrijf wilt overnemen kan het zijn dat u behoefte heeft aan (extra) financiering. Dit kunt u op verschillende manieren verkrijgen. U kunt bijvoorbeeld krediet aanvragen bij de bank. Indien de bank u niet van voldoende vermogen kan voorzien, kunt u zich wenden tot private equity verstrekkers. Wij kunnen u helpen met welke structuur het meest gunstig is voor uw bedrijf. Zo heeft u altijd de voor u optimale combinatie van financieringsstructuur, rente, risico’s, zekerheden en voorwaarden.

Kijk voor meer informatie  over Boon Corporate Finance op www.boon.nl/duidelijkenboon.asp?ri=40

2. Per 1 april wijzigt het nettosalaris van uw werknemers  

Bij de behandeling van het Belastingplan 2016 zijn op het laatste moment nog wijzigingen doorgevoerd. Deze konden niet meer tijdig worden verwerkt in de loonbelastingtabellen voor 2016. Hierdoor werd in het eerste kwartaal te weinig loonbelasting ingehouden op het loon van uw werknemers wat zou leiden tot een nabetaling in de inkomstenbelasting.

 


Om dit te corrigeren worden vanaf 1 april 2016 nieuwe loonbelastingtabellen ingevoerd. Dit heeft tot gevolg dat het nettoloon van uw werknemers vanaf 1 april 2016 lager zal zijn. 

 

Het zal uw werknemers ongetwijfeld opvallen dat het nettoloon lager is.  Om ze hierover te informeren kunt u onderstaande tekst gebruiken. 

 

Als u vragen heeft zijn we graag bereid deze te beantwoorden. 


Beste medewerker,
Met ingang van 1 april 2016 zal het nettoloon lager zijn dan je gewend was. De reden hiervoor is dat er met ingang van 1 april 2016 nieuwe belastingtarieven gelden. Bij de behandeling van het Belastingplan 2016 zijn op het laatste moment nog wijzigingen doorgevoerd. Deze konden niet meer tijdig worden verwerkt in de loonbelastingtabellen voor 2016. Hierdoor werd in het eerste kwartaal te weinig loonbelasting ingehouden op je loon wat zou leiden tot een nabetaling in de inkomstenbelasting. Vanaf 1 april wordt er dus meer loonbelasting ingehouden waardoor het nettoloon zal dalen. Hiermee wordt een naheffing in de inkomstenbelasting voorkomen. Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

3. De zakelijke auto niet privé gebruiken

Denk aan een sluitende rittenregistratie! Wanneer een werknemer de zakelijke auto niet voor privédoeleinden wil gebruiken, is er de mogelijkheid om bij de Belastingdienst een 'Verklaring geen privégebruik auto' aan te vragen. Met deze verklaring moet de werknemer bewijzen dat er op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé is gereden. De meest gebruikte manier om dit bewijs te leveren is het bijhouden van een rittenregistratie.

In de praktijk is het bijhouden van een sluitende rittenregistratie de enige manier om het bewijs te leveren dat er maximaal 500 privékilometers met de auto van de zaak is gereden. In de rittenregistratie moeten in ieder geval de volgende gegevens worden opgenomen:

Strenge eisen aan bewijs
De Belastingdienst stelt strenge eisen aan het bewijs dat u moet leveren. Een aannemelijk verhaal is nog geen bewijs. 

Voorbeeld
Bij het controleren van een rittenregistratie blijkt dat een aantal ritten ontbreekt. De werknemer komt met een verklaring en ondersteunt deze met documenten, zoals agenda’s, werkbonnen en facturen. Bovendien gebruikt hij een eigen auto voor privéritten. Toch beslist de rechter dat de kilometerstanden in de rittenregistratie niet kunnen kloppen, omdat een aantal ritten ontbreekt. De rittenregistratie kan dan niet meer als bewijs dienen.

Bekijk in dit PDF-document hoe een goede rittenregistratie eruit ziet.

Keurmerk
Er kan eventueel ook voor een rittenregistratiesysteem met keurmerk worden gekozen. Dit systeem plaatst u in uw auto en biedt de zekerheid van een sluitende ritadministratie voor de gebruiker (werknemer, werkgever of ondernemer) en voorkomt discussies met de Belastingdienst over de juistheid en volledigheid van de rittenadministratie. Alleen het zakelijke karakter van de ritten moet, desgevraagd, nog aangetoond worden. De privacy van privéritten wordt binnen het keurmerk gerespecteerd.

Voor meer informatie over ritregistratiesystemen kunt u kijken op:www.keurmerkritregistratiesystemen.nl.

4. Hoe zit het met de btw als uw klant niet komt opdagen?

Op de vraag of btw verschuldigd is over betalingen bij ‘no shows’ is een uitspraak gedaan door het Europese Hof van Justitie. Mogelijk heeft dit gevolgen voor de vraag of ondernemers uit sectoren zoals hotels, restaurants en reisorganisaties (een deel van) de betaalde prijs mogen houden wanneer een particuliere klant niet komt opdagen.

De recentelijke uitspraak van het Europese Hof wijkt af van een eerdere uitspraak in een zaak. Hoewel beide zaken overeenkomsten vertonen zijn er toch belangrijke verschillen op grond waarvan in de recente Air France-KLM zaak wel btw is verschuldigd over betalingen bij no shows. In de eerdere zaak van Société Thermale d’Eugénie-les-Bains, een hotelexploitant, is dat niet het geval. Dit heeft er mee te maken dat in de Air France-KLM zaak geen sprake is van een schadevergoeding, terwijl dit bij Société Thermale d’Eugénie-les-Bains wel het geval was. Het is daarbij van belang te realiseren dat slechts sprake is van een belang bij de verkoop aan particulieren, omdat de ondernemer dan een btw-voordeel behaalt. Bij de verkoop aan ondernemers wordt namelijk in het geval van annulering een creditfactuur opgesteld waardoor de btw wordt terugbetaald aan de afnemer.

Gehele aankoopbedrag versus voorschot
De betaling bij no shows in de Air France-KLM zaak bestaat uit het gehele aankoopbedrag voor de prestatie en in de zaak van Société Thermale d’Eugénie-les-Bains slechts uit een voorschot. De luchtvaartmaatschappij lijdt dus geen schade door het niet komen opdagen van de passagier aangezien de passagier reeds het gehele aankoopbedrag van het vliegticket heeft betaald. De stelling van de luchtvaartmaatschappij dat sprake is van een onbelastbare schadevergoeding als gevolg waarvan over de reeds ontvangen vergoeding bij een no show geen btw is verschuldigd, gaat dus niet op.

Contractuele afspraken
Daarnaast werd door de luchtvaartmaatschappij het recht voorbehouden om de niet-benutte dienst door te verkopen aan een andere passagier, zonder dat zij verplicht is de prijs ervan terug te betalen aan de oorspronkelijke passagier. Aangezien hieruit volgt dat de luchtvaartmaatschappij geen schade lijdt, kan niet worden gesteld dat de reeds ontvangen vergoeding van de reiziger gezien moet worden als een schadevergoeding aan de luchtvaartmaatschappij over de reeds ontvangen vergoeding van de reiziger, bij een no show is alleen geen btw verschuldigd als er sprake is van een schadevergoeding.

Contractuele afspraken kunnen dus van belang zijn bij de vraag of mogelijk sprake is van een onbelastbare schadevergoeding waardoor over de reeds ontvangen vergoedingen bij no shows geen btw is verschuldigd.

Prijsgeven van rechten
Een ander verschil is gelegen in het feit dat de passagier bij de luchtvaartmaatschappij zijn recht op vervoer niet heeft prijsgegeven. Het recht op overnachting is wel prijsgegeven door middel van de annulering. In dat geval staat de betaling niet meer in rechtstreeks verband met een prestatie.

5. Handreiking voor voorgelegde overeenkomst arbeidsrelaties 

Hoe beoordeelt de Belastingdienst of een voorgelegde overeenkomst arbeidsrelaties voor een opdrachtgever gevolgen heeft voor de loonheffingen? De Belastingdienst heeft hiervoor speciaal de handreiking beoordelingskader DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelaties) uitgebracht.

Per 1 mei 2016 vervalt definitief de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie). Voortaan kunt u werken met vooraf door de Belastingdienst goedgekeurde model- en voorbeeldovereenkomsten. Wordt daadwerkelijk volgens een dergelijke overeenkomst gewerkt, dan heeft u als opdrachtgever de zekerheid vooraf dat u geen loonheffingen hoeft in te houden en te betalen.

Wilt u geen gebruik maken van een model- of voorbeeldovereenkomst, maar wel de zekerheid vooraf hebben, dan kunt u ook een eigen overeenkomst aan de Belastingdienst voorleggen. De nu uitgebrachte Handreiking DBA bevat de kaders die de Belastingdienst gebruikt bij het beoordelen van voorgelegde overeenkomsten.  

Vier stappen van beoordeling
Aan de hand van de volgende vier 'stappen' in de Handreiking beoordeelt de Belastingdienst of de voorgelegde overeenkomst de elementen vertoont van een arbeidsovereenkomst. In dat geval heeft de overeenkomst namelijk gevolgen voor de loonheffingen:

Eind maart / begin april zullen alle VAR-houders een brief ontvangen van de Belastingdienst over de invoering DBA.

6. Bedrijfsopvolgingsregeling voor familiebedrijven

U kunt als ondernemer of opvolger van een familiebedrijf ruim 36% aan belastinguitstel en
-besparing realiseren. Zowel bij erven en schenken van een onderneming kan er namelijk gebruik worden gemaakt van de bedrijfsopvolgingsregeling.

De bedrijfsopvolgingsregeling, ook wel BOR genaamd, komen we tegen in de Successiewet. De opvolger kan bij erven of het geschonken krijgen van een onderneming (of aandelen in een onderneming) een beroep doen op de BOR. De waarde van de onderneming tot € 1.060.298 is dan volledig vrijgesteld. Daarboven is een vrijstelling van toepassing van 83%. Boven de € 1.060.298 is dus 17% van de waarde belast voor de schenk- of erfbelasting. Uitgaande van het maximale tarief van 20% (Tariefgroep 1: echtgenoot en kinderen), bedraagt de belastingdruk voor de schenk- of erfbelasting slechts 3,4%.

Kan er geen BOR worden toegepast, dan is door een gecombineerde belastingdruk van inkomstenbelasting en erf- of schenkbelasting maar liefst 40% belasting verschuldigd. Al met al kan men dus ruim 36% belasting uitstellen en besparen bij het toepassen van de BOR.

Voorwaarden
Om de faciliteiten van de BOR te krijgen, moet sprake zijn van ondernemingsvermogen. Er mag dus geen sprake zijn van beleggingsvermogen. Bij vastgoed-bv's kan er nog wel eens een discussie met de Belastingdienst ontstaan.

Een andere voorwaarde is dat bij erven de onderneming minimaal 1 jaar bij de erflater in bezit moet zijn. Vervolgens moeten de opvolger/ erfgenaam de onderneming minimaal 5 jaar voortzetten.

Let op!
In de praktijk is het dus belangrijk dat ook de beoogd opvolger binnen het familiebedrijf de aandelen erft. Dit kan bijvoorbeeld door het in het testament opnemen van een legaat.

Dat ligt anders bij schenken. De schenker moet de onderneming reeds 5 jaar in bezit hebben en de begiftigde moet de onderneming minimaal 5 jaar voortzetten. Daarnaast dient de begiftigde voor de doorschuiving van de inkomstenbelastingclaim minimaal 36 maanden in dienst te zijn bij de onderneming. Wordt achteraf niet aan deze voorwaarden voldaan, dan wordt de vrijstelling alsnog teruggedraaid.

Tip:
De vrijstelling in de Successiewet kan worden toegepast bij het schenken of erven van een onderneming. Wellicht is het voor het familiebedrijf mogelijk en tevens interessant om de onderneming tijdens leven te schenken. Dit kan veel belasting schelen.

7. Functioneringsgesprekken een worsteling of een uitdaging? 

Veel bedrijven gaan weer starten met de functioneringsgesprekken. In deze gesprekken kijkt u vooral naar het functioneren. U mag dit niet verwarren met een beoordelingsgesprek. Een combinatie is tussen een functionerings- en beoordelingsgesprek helemaal af te raden. Wij adviseren dit dan ook strikt te scheiden. 

Stelt u wel de juiste vragen bij een functioneringsgesprek? Of hanteert u een vragenlijst en werkt u dit ieder jaar af. Vervolgens maakt u afspraken…. En dan? Blijf regelmatig in dialoog en concentreer eens op de prestaties van uw medewerker. Het mag geen systeem zijn maar prestatiemanagement is gedrag. Vraag u eens af waar de kracht zit van de medewerker, zit hij/zij nog wel op de goede plek of waar liggen de ontwikkelpunten. Wat geeft hem/haar energie. Een aantal eenvoudige vragen die beide verder helpen in een dialoog over het functioneren.

Probeer dit eens uit en het eerste gesprek zal een 0-meting zijn. Bent u werkzaam in kennisintensieve branche of wordt er intensief met elkaar samengewerkt? Denk eens aan een persoonlijkheidstest. Breng de eigenschappen van uw mederwerker in beeld en bespreek dit. Schroom niet om het eens uit te proberen om het in de loop van de jaren te perfectioneren.

Denk eens aan regelmatige gesprekken tussen werknemer en leidinggevende en verander het gedrag van de medewerker en leidinggevende. Het moment aan het einde van het jaar mag er best teruggekeken worden, maar moet meer een formaliteit zijn en de uitkomst helemaal geen verassing voor u medewerker. In dat geval wordt u, uw medewerker en leidinggevende ongelukkiger van de gevolgen.

Onze HR adviseurs willen graag met u meedenken om samen met u de gedragsverandering tot stand te brengen. Sinds 1 maart os Henk Zevering het team van de salarisafdeling komen versterken. Hij heeft veel ervaring in de salarisverwerking en P&O advisering. Hierdoor heeft hij een duidelijke visie over het personeelsbeleid. U kunt bij hem terecht met vraagstukken over arbeidscontracten, WWZ, verzuim en gedrag- en ontwikkeling van uw mederwerker. Neem contact op met Henk Zevering voor een kennismakingsgesprek of advies. Hij is te bereiken onder telefoonnummer 06-1586 5701 of per e-mail: h.zevering@boon.nl

NIEUWSBERICHTEN

1. Einde discussie over 150 km-grens
De discussie over de 150 km-grens in de 30%-regeling lijkt beslecht. Onlangs besliste de Hoge Raad namelijk dat deze grens geen inbreuk vormt op het vrije werknemersverkeer. Sinds 1 januari 2012 is de 30%-regeling voor ingekomen werknemers fors gewijzigd. Een van die wijzigingen betreft de 150 km-grens. Door die grens geldt de 30%-regeling kort gezegd alleen als de ingekomen werknemer in de 24 maanden vóór zijn eerste werkdag in Nederland langer dan 16 maanden op een afstand van meer dan 150 kilometer van de Nederlandse grens woonde. Door de invoering van de 150 km-grens komen werknemers uit het grensgebied zoals België, Luxemburg, Noord-Frankrijk en een deel van Duitsland niet meer in aanmerking voor de 30%-regeling. Sinds de invoering van het 150-kilometercriterium staat deze grens al ter discussie. Aan die discussie lijkt nu vooralsnog een einde gekomen.

2. Transitievergoeding bij doorstart
Een doorstartende werkgever moet er in het kader van opvolgend werkgeverschap rekening mee houden dat als hij werknemers overneemt uit een failliete boedel, ook alle dienstjaren van voor het faillissement mee overgaan. Dit heeft de kantonrechter in Arnhem begin dit jaar bepaald. Onduidelijk was tot dusverre of er ook sprake is van opvolgend werkgeverschap bij een doorstart na een faillissement en overname van personeel van de failliet verklaarde onderneming. De kantonrechter is van mening van wel. Dit op grond van het opvolgend werkgeverschap waardoor de dienstjaren die voor het faillissement zijn opgebouwd, mee overgaan naar de doorstartende werkgever. Als die vervolgens overgaat tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst dan is hij wel een transitievergoeding verschuldigd over alle voorafgaande dienstjaren.

3. Loondoorbetalingsplicht bij ziekte dga

Bent u op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam bij uw bv, dan ontstaat de situatie dat wanneer u ziek wordt, uw bv de plicht heeft om uw loon door te betalen. Net als bij iedere andere zieke werknemer geldt voor uw bv als werkgever een wettelijke loondoorbetalingsplicht gedurende maximaal twee jaar van minimaal 70% van het loon (maximumdagloon). De bv kan zich verzekeren tegen de loondoorbetaling bij ziekte van werknemers. De meeste verzekeraars staan echter niet toe dat de dga deelneemt aan een dergelijke ziekteverzuimverzekering. De dga die verplicht verzekerd is voor de werknemersverzekeringen kan doorgaans wel verzekerd worden. In de algemene vergadering (van aandeelhouders) kunt u echter ook besluiten om u zelf een hoger percentage dan 70% van het loon door te betalen bij ziekte. Dit moet dan worden vastgelegd in uw arbeidsovereenkomst.

4. Sneller loonkostensubsidie voor arbeidsbeperkte jongere
Via de gemeente kunt u een loonkostensubsidie ontvangen wanneer u iemand in dienst neemt met een arbeidsbeperking die zelfstandig niet het volledige minimumloon kan verdienen. De subsidie dient als financiële compensatie voor de verminderde productiviteit van de werknemer. Deze loonkostensubsidie wordt uitgebreid, zodat u hier straks sneller gebruik van kan maken. Werkgevers kunnen naar verwachting binnen enkele maanden ook loonkostensubsidie aanvragen bij de gemeente voor arbeidsbeperkte jongeren die ze nu al in dienst hebben en die vanwege hun beperkingen niet het minimumloon kunnen verdienen. Verder wordt forfaitaire loonkostensubsidie mogelijk in de eerste zes maanden van het dienstverband. Een wetsvoorstel waarin de uitbreidingenzijn opgenomen, is in de maak. Zodra het wetsvoorstel wordt ingediend bij de Tweede Kamer - dat is waarschijnlijk kort na de zomer - mogen gemeenten de wijzigingen voor de loonkostensubsidie al gaan uitvoeren.

5. Vermogensbelasting verder onder vuur
Er is al geruime tijd discussie over de box 3-heffing op spaargeld en ander vermogen. Met een onlangs verschenen conclusie van Advocaat-Generaal Niessen (A-G) is dit vuur verder opgelaaid. Kort gezegd concludeert de A-G dat de belastingheffing op vermogen in strijd is met het Europese eigendomsrecht. Volgens de A-G leidt de box 3-heffing tot willekeur. Men gaat ervan uit dat iedereen 4% rendement kan behalen op zijn vermogen, maar mensen behalen juist zeer verschillende resultaten terwijl ze wel hetzelfde percentage belasting moeten betalen. Met de kennis van nu kan niet meer worden uitgegaan van een fictief rendement van 4%. Is de opbrengst lager dan wat aan belasting moet worden betaald, dan is volgens de A-G sprake van een oneigenlijke ontneming. Of de Hoge Raad de conclusie van de A-G gaat volgen, is nog verre van zeker. In een eerste reactie heeft het ministerie van Financiën laten weten zich niet te kunnen vinden in deze conclusie.

Twitter Facebook


Dividendtaks blijft, bedrag wel naar ondernemers
De afschaffing van de dividendbelasting gaat definitief niet door. In plaats hiervan worden er tal van andere maatregelen getroffen om het vestigingsklimaat voor ondernemers te verbeteren. lees verder>

Bouwterrein of niet?
Bij de levering van onroerende zaken is in beginsel overdrachtsbelasting verschuldigd. Die bedraagt 2% voor woningen en 6% voor niet-woningen. Maar in bepaalde gevallen kan er gebruik gemaakt worden van de zogenaamde samenloopvrijstelling.lees verder>

Check waardering onroerend goed bij gebruik taxatiewijzer
Bij het vaststellen van de WOZ-waarde van onroerende zaken maken gemeenten voor bedrijfsmatig onroerend goed onder andere gebruik van taxatiewijzers. Het is verstandig de waardering bij het gebruik van deze taxatiewijzers kritisch te beoordelen.lees verder>

Major changes to Dutch income tax
Major changes in Dutch income tax procedures are heading our way. Firstly, the box 1 income tax rates for incomes above €20,142 will be reduced as of 1st January 2019. In 2021 two tax brackets will disappear, meaning only two will remain.lees verder>

Op kenteken zetten bepalend voor BPM
Als u een auto uit het buitenland invoert, moet u BPM betalen. Daarbij is van belang op welk moment wordt bepaald of een auto nieuw of gebruikt is. Voor gebruikte auto's hoeft namelijk maar een deel van de BPM te worden betaald.lees verder>

Pensioenverplichting in bv, hoeveel reserve is toegestaan?
Onder bepaalde voorwaarden kan bij overlijden een aanmerkelijk belang in een bv geruisloos naar de erfgenamen worden doorgeschoven. Welke regels gelden er voor de waardering van een eventueel in de bv aanwezig pensioen?lees verder>

Scholingsaftrek voorlopig gehandhaafd
Het plan om de aftrek voor scholingsuitgaven per 1 januari 2019 te schrappen, is voorlopig van de baan.lees verder>

Laag btw-tarief op elektronische boeken in aantocht
Boeken zijn belast tegen het lage btw-tarief van 6%. Dat geldt niet voor digitale media, zoals elektronische boeken en digitale tijdschriften. Hiervoor geldt het normale tarief van 21%. De EU heeft besloten dat lidstaten ook op bijvoorbeeld elektronische boeken het lage btw-tarief mogen toepassen.lees verder>

Ook transitievergoeding bij vermindering arbeidsduur
Als de arbeidsovereenkomst die ten minste twee jaar heeft geduurd, op initiatief van de werkgever wordt beëindigd, dan is de werkgever een transitievergoeding verschuldigd. De Hoge Raad heeft nu in een recent arrest geoordeeld dat in sommige gevallen ook een transitievergoeding is verschuldigd als de arbeidsovereenkomst niet helemaal, maar gedeeltelijk wordt beëindigd.lees verder>

Is verhuur van woningdeel belast?
Particulieren verhuren in toenemende mate kamers of een deel van hun woning, bijvoorbeeld via Airbnb, aan toeristen. Zijn de verhuurinkomsten hiervan belast? De staatssecretaris vindt van wel, de rechter van niet.lees verder>

Vergoeding buitenlandse zakenreis omhoog
De onbelaste vergoedingen voor buitenlandse dienstreizen van werknemers zijn per 1 oktober 2018 verhoogd. De maximumbedragen verschillen per land, stad en regio en zijn te vinden in het Reisbesluit Buitenland. De vergoedingen voor binnenlandse dienstreizen zijn ongewijzigd.lees verder>

Meer partnerverlof bij geboorte kind
Partners krijgen vanaf volgend jaar, 2019, bij de geboorte van een kind meer verlof. Het verlof, dat voor werknemers nu nog twee dagen bedraagt, wordt in 2019 verlengd naar één week. De kosten voor dit extra verlof komen voor rekening van de werkgever. De Tweede Kamer heeft hierover een akkoord bereikt.lees verder>

Wanneer zijn verhuiskosten zakelijk?
Als u als ondernemer verhuist, kunt u onder voorwaarden de kosten ervan ten laste van de winst brengen. Soortgelijke voorwaarden gelden ook als u uw personeel een belastingvrije vergoeding wilt geven vanwege een verhuizing. Wanneer zijn de verhuiskosten zakelijk?lees verder>

AVG: vraag toestemming voor gebruik foto's!
Gebruikt u foto’s van uw werknemers of klanten voor uw bedrijfssite of voor nieuwsbrieven? Dat moet u expliciet toestemming krijgen volgens de AVG. Aan welke voorwaarden moet die toestemming voldoen?lees verder>

Bedrijfsmatig vastgoed kopen via WhatsApp?
Steeds vaker worden zakelijke diensten en producten aangeboden via internet, sociale media en Whatsapp. Met enige regelmaat wordt de vraag gesteld of het ook mogelijk is om zakelijk onroerend goed, zoals winkelpanden en bedrijfsgebouwen, via dergelijke kanalen te kopen. lees verder>

Verruiming btw-vrijstelling voor sportorganisaties
De zogenaamde sportvrijstelling in de btw ondergaat per 1 januari 2019 een tweetal wijzigingen, die beide voortvloeien uit Europese regelgeving of jurisprudentie. Het onderscheid tussen prestaties aan leden en niet-leden verdwijnt. Tevens verruimt de btw-vrijstelling voor diensten die nauw met de sport samenhangen. lees verder>

Looptijd 30-procentsregeling verkort met drie jaar
Werkgevers die bepaalde, uit het buitenland afkomstige, werknemers in dienst nemen, mogen vanaf volgend jaar nog maar gedurende maximaal vijf jaar gebruik maken van de zogenaamde 30%-regeling. Dit is nu nog acht jaar.lees verder>

Large employers also covered for the burden of transition compensation
Large and small employers can be considered for compensation procedures relating to transition compensation for lengthy employee absenteeism. This was confirmed by Minister of Koolmees of the Employment and Social Affairs department in a response to questions from the Green-Left division in the Dutch Senate. The rule will apply as of April 1st, 2020.lees verder>

Tarieven WBSO ongewijzigd in 2019
De tarieven voor de WBSO blijven in 2019 ongewijzigd. Dit betekent 32 procent voor de eerste schijf, voor starters blijft het 40 procent. Het tarief van de tweede schijf bedraagt 14 procent. Dat heeft staatssecretaris Keijzer op Prinsjesdag in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. lees verder>

Maximum aftrek hypotheekrente snel omlaag
De hypotheekrente is volgend jaar, 2019, nog maximaal aftrekbaar tegen een tarief van 49%. Dit is een half procentpunt minder dan het thans geldende tarief van 49,5%. De afbouw gaat vanaf 2020 een stuk sneller.lees verder>

Hoger belastingtarief bij grotere vermogens
In box 3 betaalt u belasting over uw vermogen. Daarbij gaat de fiscus uit van een verondersteld rendement. De wijzigingen voor volgend jaar zijn gering ten opzichte van dit jaar, maar pakken voor grotere vermogens negatief uit.lees verder>

Dga: in 2020 en 2021 stijgt tarief box 2
Het Belastingplan 2019 bevat het voorstel het tarief van box 2, ook wel het aanmerkelijkbelangtarief genoemd, minder te verhogen dan in het regeerakkoord was aangekondigd. lees verder>

Verrekenmogelijkheid verlies bv naar 6 jaar
Verliezen van bv's kunnen vanaf volgend jaar nog maar zes jaar voorwaarts worden verrekend. Hetzelfde geldt voor verliezen in box 2, de zogenaamde aanmerkelijkbelangverliezen. Dit is voorgesteld in het Belastingplan 2019 en dus nog niet definitief.lees verder>

Meer algemene heffings- en arbeidskorting
Met ingang van 2019 wordt de algemene heffingskorting voor inkomens tot € 50.000 per jaar verhoogd. Ook gaat de arbeidskorting omhoog voor werkenden die tussen de € 20.000 en € 60.000 per jaar verdienen. lees verder>

Hogere vrijstelling vrijwilligers
Vrijwilligers zijn voor de maatschappij van groot belang. Daarom gaat de vrijstelling voor vrijwilligers volgend jaar met € 200 per jaar omhoog. Dit voorstel is onderdeel van het Belastingplan 2019 en moet dus nog worden goedgekeurd door het parlement.lees verder>

Kleineondernemersregeling herzien
De kleineondernemersregeling in de btw wordt in 2020 herzien. De huidige regeling gaat uit van een per saldo af te dragen bedrag aan btw, de nieuwe regeling hanteert een omzetgrens. lees verder>

Weet u wat de no-riskpolis inhoudt?
Werkgevers blijken onvoldoende op de hoogte te zijn van het bestaan van de no-riskpolis. En als dit al wel zo is, of een sollicitant onder deze regeling valt. Dat blijkt uit een onderzoek naar de effectiviteit van de no-riskpolis. lees verder>

Dga-taks 2022: max 500.000 onbelast lenen
Na 1 januari 2022 mag een dga nog maar € 500.000 onbelast lenen van zijn bv. Alle schuldvorderingen boven dit half miljoen worden vanaf die datum belast in box 2, dus als inkomen uit aanmerkelijk belang. Voor bestaande eigenwoningschulden zal een overgangsmaatregel worden getroffen. Dit staat in de aanbiedingsbrief van minister Hoekstra bij het Belastingplan 2019.lees verder>

'Prince's Day' 2018: the most important plans that affect your business
Yesterday, Dutch Minister of Finance Wopke Hoekstra presented the 2019 Budget Memorandum and the 2019 Tax Plan. The government is focusing on reducing the tax burden on employment, combating tax avoidance and evasion, improving the attractiveness of the Netherlands as a business location and making the tax system greener and more easily enforceable.lees verder>

Vennootschapsbelasting omlaag, box 2-tarief omhoog
Zoals verwacht gaan de tarieven voor de vennootschapsbelasting (Vpb) vanaf volgend jaar omlaag. En dalen verder in 2020 en 2021. Het tarief in box 2 gaat juist omhoog, zij het minder dan aanvankelijk werd aangekondigd in het regeerakkoord. lees verder>

Grote wijzigingen in de inkomstenbelasting
Er staan grote veranderingen op komst in de inkomstenbelasting. Allereerst worden de tarieven van de inkomstenbelasting in box 1 bij inkomens vanaf € 20.142 verlaagd per 1 januari 2019. Tevens verdwijnen er in 2021 twee belastingschijven, waardoor er nog slechts twee overblijven.lees verder>

Wat is er veranderd in de Uitvoeringsregels Ontslag?
Per 1 augustus 2018 zijn de Uitvoeringsregels Ontslag aangepast. Het gaat om aanpassingen en aanvullingen in de Uitvoeringsregels Ontslag om bedrijfseconomische redenen en Ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid. Als werkgever kunt u deze uitvoeringsregels gebruiken als u meer duidelijkheid wilt over de wijze waarop het UWV een ontslagaanvraag beoordeelt.lees verder>

Prinsjesdag 2018: de belangrijkste plannen voor uw bedrijf
De Miljoenennota 2019 en het Belastingplan 2019 zijn gepresenteerd. De regering zet in op het verlagen van lasten op arbeid, het tegengaan van belastingontwijking en -ontduiking, het verbeteren van het Nederlandse vestigingsklimaat en een groener en beter uitvoerbaar belastingstelsel. lees verder>

Advance preparation for upcoming Dutch VAT increase
As of the beginning of next year the lower VAT rate will be raised from 6% to 9% in The Netherlands. This has several consequences that should be anticipated by businesses in advance of the increase. Examples include the implementation of possible price increases or necessary adjustments to administrative procedures. lees verder>

Pas op met ombouwen bestelauto
Als u als ondernemer een bestelauto koopt, hoeft u in beginsel geen BPM en minder MRB te betalen. Maar pas op met het aanbrengen van wijzigingen, want anders kunt u zomaar een fikse naheffing plus boete tegemoet zien.lees verder>

Prinsjesdag: 'Vpb-tarief minder omlaag'
De vennootschapsbelasting voor winsten boven de € 200.000 gaat minder hard omlaag. Het tarief daalt over drie jaar tijd stapsgewijs van 25 naar 22,25%, in plaats van de eerder aangekondigde 21%.lees verder>

Vraag vóór 1 oktober btw uit EU terug
Heeft u vorig jaar in de EU btw betaald op zakelijke uitgaven, vergeet deze dan niet tijdig terug te vragen. Dit kan in beginsel tot 1 oktober 2018. Bent u te laat, dan vist u waarschijnlijk achter het net.lees verder>

Checklist naheffingsaanslag btw
De fiscus verstuurt regelmatig naheffingsaanslagen btw. Aangezien daarover vaak vragen worden gesteld, heeft de Belastingdienst op de site een checklist geplaatst.lees verder>

Top 10 plans for Prince's Day
Next week is Prince's Day, when the government will announce its new tax plans for 2019. Some of these plans were already made public last year or earlier this year. Below we have therefore provided details of a number of important changes that will apply in 2019.lees verder>

Top 10 plannen Prinsjesdag
Volgende week is het Prinsjesdag. Dan komen er nieuwe belastingplannen voor 2019 op tafel. Een aantal plannen is echter vorig jaar of in de loop van dit jaar al aangekondigd. Enkele belangrijke wijzigingen voor 2019 zetten we dan ook nu al voor u op een rij.lees verder>

Minder huurtoeslag door transitievergoeding
Bij ontslag van een werknemer bestaat er in veel gevallen recht op een zogenaamde transitievergoeding. Die kan ervoor zorgen dat de betreffende werknemer minder toeslagen ontvangt. Per saldo blijkt het effect zelfs negatief te kunnen zijn.lees verder>

Bijtelling fiets van de zaak 7%
Wie van zijn werkgever een fiets van de zaak ter beschikking heeft, moet vanaf 2020 rekening houden met een bijtelling van 7% bij het loon. RTL Nieuws bracht deze primeur naar buiten, die in het Belastingplan 2019 zou staan.lees verder>

Wkr-ruimte voor een bonus?
Vergoedingen en verstrekkingen aan uw personeel, bijvoorbeeld een bonus, kunnen onbelast blijven als u gebruik maakt van de werkkostenregeling. Daarbij is het van belang de zogenaamde vrije ruimte van de werkkostenregeling zo veel mogelijk te benutten. Dit gebeurt nu nog lang niet altijd.lees verder>

Actuele kostennormen voor terreinbeheer
Het Normenboek Natuur, Bos en Landschap 2018 is verkrijgbaar. In dit boek staan actuele tijd- en kostennormen voor het beheer van natuur, bos en landschapselementen. Hiermee kunnen terreinbeherende organisaties hun beheerskosten uitrekenen.lees verder>

Arbeidsbeperkte werknemer houdt recht op minimumloon
Het plan om mensen met een arbeidsbeperking minder te kunnen betalen dan het minimumloon, is van de baan. Doel van de maatregel was om ervoor te zorgen dat mensen met een handicap eerder aan de slag zouden kunnen. Er wordt nu bekeken of dit op andere wijze bereikt kan worden.lees verder>

Tegemoetkoming arbeidsongeschikten rechtstreeks naar werknemer
Dit jaar betaalt het UWV de tegemoetkoming arbeidsongeschikten rechtstreeks aan de werknemer. Uw salarisadministratie hoeft hierin dus niets meer te doen.lees verder>

Vaak in uw vakantiehuis? Hypotheek mogelijk aftrekbaar!
De hypotheekrente van uw woning is fiscaal aftrekbaar. Heeft u meerdere woningen, dan komt alleen de rente op de financiering van uw hoofdverblijfplaats in aanmerking. Heeft u echter een vakantiehuis in uw bezit en heeft u daarnaast nog een huurwoning, dan komt de hypotheekrente van het vakantiehuis onder strikte voorwaarden wellicht toch in aanmerking voor aftrek.lees verder>

Compensatie transitievergoeding ook voor grote werkgevers
Zowel kleine als grote werkgevers komen in aanmerking voor de compensatieregeling transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid. Dit heeft minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geantwoord als reactie op vragen van de GroenLinks-fractie in de Eerste Kamer. De regeling gaat in per 1 april 2020.lees verder>

Deadline aanvraag subsidie praktijkleren!
Heeft u het afgelopen jaar werknemers binnen uw bedrijf opgeleid, dan kunt u onder voorwaarden in aanmerking komen voor een subsidie van maximaal € 2.700 per leerling. Deze subsidie moet u uiterlijk 17 september 2018 om 17.00 uur hebben aangevraagd.lees verder>

Auto van de zaak telt mee in ontslagvergoeding
Als u een werknemer onvrijwillig ontslaat, moet u in de meeste gevallen een ontslagvergoeding betalen. Deze is normaal gesproken gebaseerd op het bruto loon. Onlangs bleek dat ook een auto van de zaak telt als loon in natura en moet worden meegenomen in de berekening van de ontslagvergoeding.lees verder>

sitemap