Twitter Facebook LinkedIn App Store Google play
U bevindt zich hier: home » u&boon » Nieuwsbrief: Laatste nieuws april&boon »

Nieuwsbrief: Laatste nieuws april &boon

1. Wist u dat Boon ook actief is in Corporate Finance?

Wilt u weten wat uw mogelijkheden voor aan- of verkoop van een onderneming zijn, hoe u dit kunt financieren en/of wat een bedrijf waard is? Boon Corporate Finance kan u daarbij adviseren. Wij werken complexe financieringsvraagstukken voor u uit, voeren waardebepalingen uit en vinden geschikte overnamekandidaten voor u. Boon kan uw partner zijn tijdens het volledige overnameproces, maar ook voor specifieke werkzaamheden.

Waardebepaling
Boon Corporate Finance voert waardebepalingen uit. De meest voor de hand liggende reden is de aan- of verkoop van een bedrijf. Daarbij zijn niet alleen financiële informatie – zoals balansen en winst- en verliesrekeningen – van belang, maar er moet ook een analyse gemaakt worden van de staat van de economie, de ontwikkelingen in de industrie en de positie van het bedrijf ten opzichte van verschillende belanghebbenden. Al deze informatie verzamelen wij in een waarderingsrapport met een eindconclusie over de waarde.

Verkoopbegeleiding
Voor het verkopen van uw bedrijf kunnen verschillende aanleidingen zijn. Soms is het een goeddoordachte keuze, in andere gevallen is het noodzakelijk. Het is natuurlijk wenselijk dat u als ondernemer zelf de beslissing neemt, vooral omdat dan de optimale timing kan worden gekozen en u maximale winst kunt behalen. Wij begeleiden u door het gehele proces, vanaf het moment dat u besluit uw bedrijf te verkopen tot de overdracht.

Aankoopbegeleiding
Als u reeds ondernemer bent dan kunt u om verschillende redenen een bedrijf willen kopen. Het kan zijn dat u uw activiteiten wilt uitbreiden in omvang en/of diversiteit, dat u opzoek bent naar specifieke kennis of omdat u uw marktpositie wilt versterken. Wat de reden ook is, een aankoop vraagt om een goede voorbereiding op meerdere gebieden. Uiteraard financieel, maar ook organisatorisch en persoonlijk. Boon Corporate Finance kan u hierbij van de voorbereiding tot de overdracht begeleiden.    

(Overname)financiering
Als u wilt investeren in uw bedrijf of een bedrijf wilt overnemen kan het zijn dat u behoefte heeft aan (extra) financiering. Dit kunt u op verschillende manieren verkrijgen. U kunt bijvoorbeeld krediet aanvragen bij de bank. Indien de bank u niet van voldoende vermogen kan voorzien, kunt u zich wenden tot private equity verstrekkers. Wij kunnen u helpen met welke structuur het meest gunstig is voor uw bedrijf. Zo heeft u altijd de voor u optimale combinatie van financieringsstructuur, rente, risico’s, zekerheden en voorwaarden.

Kijk voor meer informatie  over Boon Corporate Finance op www.boon.nl/duidelijkenboon.asp?ri=40

2. Per 1 april wijzigt het nettosalaris van uw werknemers  

Bij de behandeling van het Belastingplan 2016 zijn op het laatste moment nog wijzigingen doorgevoerd. Deze konden niet meer tijdig worden verwerkt in de loonbelastingtabellen voor 2016. Hierdoor werd in het eerste kwartaal te weinig loonbelasting ingehouden op het loon van uw werknemers wat zou leiden tot een nabetaling in de inkomstenbelasting.

 


Om dit te corrigeren worden vanaf 1 april 2016 nieuwe loonbelastingtabellen ingevoerd. Dit heeft tot gevolg dat het nettoloon van uw werknemers vanaf 1 april 2016 lager zal zijn. 

 

Het zal uw werknemers ongetwijfeld opvallen dat het nettoloon lager is.  Om ze hierover te informeren kunt u onderstaande tekst gebruiken. 

 

Als u vragen heeft zijn we graag bereid deze te beantwoorden. 


Beste medewerker,
Met ingang van 1 april 2016 zal het nettoloon lager zijn dan je gewend was. De reden hiervoor is dat er met ingang van 1 april 2016 nieuwe belastingtarieven gelden. Bij de behandeling van het Belastingplan 2016 zijn op het laatste moment nog wijzigingen doorgevoerd. Deze konden niet meer tijdig worden verwerkt in de loonbelastingtabellen voor 2016. Hierdoor werd in het eerste kwartaal te weinig loonbelasting ingehouden op je loon wat zou leiden tot een nabetaling in de inkomstenbelasting. Vanaf 1 april wordt er dus meer loonbelasting ingehouden waardoor het nettoloon zal dalen. Hiermee wordt een naheffing in de inkomstenbelasting voorkomen. Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

3. De zakelijke auto niet privé gebruiken

Denk aan een sluitende rittenregistratie! Wanneer een werknemer de zakelijke auto niet voor privédoeleinden wil gebruiken, is er de mogelijkheid om bij de Belastingdienst een 'Verklaring geen privégebruik auto' aan te vragen. Met deze verklaring moet de werknemer bewijzen dat er op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé is gereden. De meest gebruikte manier om dit bewijs te leveren is het bijhouden van een rittenregistratie.

In de praktijk is het bijhouden van een sluitende rittenregistratie de enige manier om het bewijs te leveren dat er maximaal 500 privékilometers met de auto van de zaak is gereden. In de rittenregistratie moeten in ieder geval de volgende gegevens worden opgenomen:

Strenge eisen aan bewijs
De Belastingdienst stelt strenge eisen aan het bewijs dat u moet leveren. Een aannemelijk verhaal is nog geen bewijs. 

Voorbeeld
Bij het controleren van een rittenregistratie blijkt dat een aantal ritten ontbreekt. De werknemer komt met een verklaring en ondersteunt deze met documenten, zoals agenda’s, werkbonnen en facturen. Bovendien gebruikt hij een eigen auto voor privéritten. Toch beslist de rechter dat de kilometerstanden in de rittenregistratie niet kunnen kloppen, omdat een aantal ritten ontbreekt. De rittenregistratie kan dan niet meer als bewijs dienen.

Bekijk in dit PDF-document hoe een goede rittenregistratie eruit ziet.

Keurmerk
Er kan eventueel ook voor een rittenregistratiesysteem met keurmerk worden gekozen. Dit systeem plaatst u in uw auto en biedt de zekerheid van een sluitende ritadministratie voor de gebruiker (werknemer, werkgever of ondernemer) en voorkomt discussies met de Belastingdienst over de juistheid en volledigheid van de rittenadministratie. Alleen het zakelijke karakter van de ritten moet, desgevraagd, nog aangetoond worden. De privacy van privéritten wordt binnen het keurmerk gerespecteerd.

Voor meer informatie over ritregistratiesystemen kunt u kijken op:www.keurmerkritregistratiesystemen.nl.

4. Hoe zit het met de btw als uw klant niet komt opdagen?

Op de vraag of btw verschuldigd is over betalingen bij ‘no shows’ is een uitspraak gedaan door het Europese Hof van Justitie. Mogelijk heeft dit gevolgen voor de vraag of ondernemers uit sectoren zoals hotels, restaurants en reisorganisaties (een deel van) de betaalde prijs mogen houden wanneer een particuliere klant niet komt opdagen.

De recentelijke uitspraak van het Europese Hof wijkt af van een eerdere uitspraak in een zaak. Hoewel beide zaken overeenkomsten vertonen zijn er toch belangrijke verschillen op grond waarvan in de recente Air France-KLM zaak wel btw is verschuldigd over betalingen bij no shows. In de eerdere zaak van Société Thermale d’Eugénie-les-Bains, een hotelexploitant, is dat niet het geval. Dit heeft er mee te maken dat in de Air France-KLM zaak geen sprake is van een schadevergoeding, terwijl dit bij Société Thermale d’Eugénie-les-Bains wel het geval was. Het is daarbij van belang te realiseren dat slechts sprake is van een belang bij de verkoop aan particulieren, omdat de ondernemer dan een btw-voordeel behaalt. Bij de verkoop aan ondernemers wordt namelijk in het geval van annulering een creditfactuur opgesteld waardoor de btw wordt terugbetaald aan de afnemer.

Gehele aankoopbedrag versus voorschot
De betaling bij no shows in de Air France-KLM zaak bestaat uit het gehele aankoopbedrag voor de prestatie en in de zaak van Société Thermale d’Eugénie-les-Bains slechts uit een voorschot. De luchtvaartmaatschappij lijdt dus geen schade door het niet komen opdagen van de passagier aangezien de passagier reeds het gehele aankoopbedrag van het vliegticket heeft betaald. De stelling van de luchtvaartmaatschappij dat sprake is van een onbelastbare schadevergoeding als gevolg waarvan over de reeds ontvangen vergoeding bij een no show geen btw is verschuldigd, gaat dus niet op.

Contractuele afspraken
Daarnaast werd door de luchtvaartmaatschappij het recht voorbehouden om de niet-benutte dienst door te verkopen aan een andere passagier, zonder dat zij verplicht is de prijs ervan terug te betalen aan de oorspronkelijke passagier. Aangezien hieruit volgt dat de luchtvaartmaatschappij geen schade lijdt, kan niet worden gesteld dat de reeds ontvangen vergoeding van de reiziger gezien moet worden als een schadevergoeding aan de luchtvaartmaatschappij over de reeds ontvangen vergoeding van de reiziger, bij een no show is alleen geen btw verschuldigd als er sprake is van een schadevergoeding.

Contractuele afspraken kunnen dus van belang zijn bij de vraag of mogelijk sprake is van een onbelastbare schadevergoeding waardoor over de reeds ontvangen vergoedingen bij no shows geen btw is verschuldigd.

Prijsgeven van rechten
Een ander verschil is gelegen in het feit dat de passagier bij de luchtvaartmaatschappij zijn recht op vervoer niet heeft prijsgegeven. Het recht op overnachting is wel prijsgegeven door middel van de annulering. In dat geval staat de betaling niet meer in rechtstreeks verband met een prestatie.

5. Handreiking voor voorgelegde overeenkomst arbeidsrelaties 

Hoe beoordeelt de Belastingdienst of een voorgelegde overeenkomst arbeidsrelaties voor een opdrachtgever gevolgen heeft voor de loonheffingen? De Belastingdienst heeft hiervoor speciaal de handreiking beoordelingskader DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelaties) uitgebracht.

Per 1 mei 2016 vervalt definitief de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie). Voortaan kunt u werken met vooraf door de Belastingdienst goedgekeurde model- en voorbeeldovereenkomsten. Wordt daadwerkelijk volgens een dergelijke overeenkomst gewerkt, dan heeft u als opdrachtgever de zekerheid vooraf dat u geen loonheffingen hoeft in te houden en te betalen.

Wilt u geen gebruik maken van een model- of voorbeeldovereenkomst, maar wel de zekerheid vooraf hebben, dan kunt u ook een eigen overeenkomst aan de Belastingdienst voorleggen. De nu uitgebrachte Handreiking DBA bevat de kaders die de Belastingdienst gebruikt bij het beoordelen van voorgelegde overeenkomsten.  

Vier stappen van beoordeling
Aan de hand van de volgende vier 'stappen' in de Handreiking beoordeelt de Belastingdienst of de voorgelegde overeenkomst de elementen vertoont van een arbeidsovereenkomst. In dat geval heeft de overeenkomst namelijk gevolgen voor de loonheffingen:

Eind maart / begin april zullen alle VAR-houders een brief ontvangen van de Belastingdienst over de invoering DBA.

6. Bedrijfsopvolgingsregeling voor familiebedrijven

U kunt als ondernemer of opvolger van een familiebedrijf ruim 36% aan belastinguitstel en
-besparing realiseren. Zowel bij erven en schenken van een onderneming kan er namelijk gebruik worden gemaakt van de bedrijfsopvolgingsregeling.

De bedrijfsopvolgingsregeling, ook wel BOR genaamd, komen we tegen in de Successiewet. De opvolger kan bij erven of het geschonken krijgen van een onderneming (of aandelen in een onderneming) een beroep doen op de BOR. De waarde van de onderneming tot € 1.060.298 is dan volledig vrijgesteld. Daarboven is een vrijstelling van toepassing van 83%. Boven de € 1.060.298 is dus 17% van de waarde belast voor de schenk- of erfbelasting. Uitgaande van het maximale tarief van 20% (Tariefgroep 1: echtgenoot en kinderen), bedraagt de belastingdruk voor de schenk- of erfbelasting slechts 3,4%.

Kan er geen BOR worden toegepast, dan is door een gecombineerde belastingdruk van inkomstenbelasting en erf- of schenkbelasting maar liefst 40% belasting verschuldigd. Al met al kan men dus ruim 36% belasting uitstellen en besparen bij het toepassen van de BOR.

Voorwaarden
Om de faciliteiten van de BOR te krijgen, moet sprake zijn van ondernemingsvermogen. Er mag dus geen sprake zijn van beleggingsvermogen. Bij vastgoed-bv's kan er nog wel eens een discussie met de Belastingdienst ontstaan.

Een andere voorwaarde is dat bij erven de onderneming minimaal 1 jaar bij de erflater in bezit moet zijn. Vervolgens moeten de opvolger/ erfgenaam de onderneming minimaal 5 jaar voortzetten.

Let op!
In de praktijk is het dus belangrijk dat ook de beoogd opvolger binnen het familiebedrijf de aandelen erft. Dit kan bijvoorbeeld door het in het testament opnemen van een legaat.

Dat ligt anders bij schenken. De schenker moet de onderneming reeds 5 jaar in bezit hebben en de begiftigde moet de onderneming minimaal 5 jaar voortzetten. Daarnaast dient de begiftigde voor de doorschuiving van de inkomstenbelastingclaim minimaal 36 maanden in dienst te zijn bij de onderneming. Wordt achteraf niet aan deze voorwaarden voldaan, dan wordt de vrijstelling alsnog teruggedraaid.

Tip:
De vrijstelling in de Successiewet kan worden toegepast bij het schenken of erven van een onderneming. Wellicht is het voor het familiebedrijf mogelijk en tevens interessant om de onderneming tijdens leven te schenken. Dit kan veel belasting schelen.

7. Functioneringsgesprekken een worsteling of een uitdaging? 

Veel bedrijven gaan weer starten met de functioneringsgesprekken. In deze gesprekken kijkt u vooral naar het functioneren. U mag dit niet verwarren met een beoordelingsgesprek. Een combinatie is tussen een functionerings- en beoordelingsgesprek helemaal af te raden. Wij adviseren dit dan ook strikt te scheiden. 

Stelt u wel de juiste vragen bij een functioneringsgesprek? Of hanteert u een vragenlijst en werkt u dit ieder jaar af. Vervolgens maakt u afspraken…. En dan? Blijf regelmatig in dialoog en concentreer eens op de prestaties van uw medewerker. Het mag geen systeem zijn maar prestatiemanagement is gedrag. Vraag u eens af waar de kracht zit van de medewerker, zit hij/zij nog wel op de goede plek of waar liggen de ontwikkelpunten. Wat geeft hem/haar energie. Een aantal eenvoudige vragen die beide verder helpen in een dialoog over het functioneren.

Probeer dit eens uit en het eerste gesprek zal een 0-meting zijn. Bent u werkzaam in kennisintensieve branche of wordt er intensief met elkaar samengewerkt? Denk eens aan een persoonlijkheidstest. Breng de eigenschappen van uw mederwerker in beeld en bespreek dit. Schroom niet om het eens uit te proberen om het in de loop van de jaren te perfectioneren.

Denk eens aan regelmatige gesprekken tussen werknemer en leidinggevende en verander het gedrag van de medewerker en leidinggevende. Het moment aan het einde van het jaar mag er best teruggekeken worden, maar moet meer een formaliteit zijn en de uitkomst helemaal geen verassing voor u medewerker. In dat geval wordt u, uw medewerker en leidinggevende ongelukkiger van de gevolgen.

Onze HR adviseurs willen graag met u meedenken om samen met u de gedragsverandering tot stand te brengen. Sinds 1 maart os Henk Zevering het team van de salarisafdeling komen versterken. Hij heeft veel ervaring in de salarisverwerking en P&O advisering. Hierdoor heeft hij een duidelijke visie over het personeelsbeleid. U kunt bij hem terecht met vraagstukken over arbeidscontracten, WWZ, verzuim en gedrag- en ontwikkeling van uw mederwerker. Neem contact op met Henk Zevering voor een kennismakingsgesprek of advies. Hij is te bereiken onder telefoonnummer 06-1586 5701 of per e-mail: h.zevering@boon.nl

NIEUWSBERICHTEN

1. Einde discussie over 150 km-grens
De discussie over de 150 km-grens in de 30%-regeling lijkt beslecht. Onlangs besliste de Hoge Raad namelijk dat deze grens geen inbreuk vormt op het vrije werknemersverkeer. Sinds 1 januari 2012 is de 30%-regeling voor ingekomen werknemers fors gewijzigd. Een van die wijzigingen betreft de 150 km-grens. Door die grens geldt de 30%-regeling kort gezegd alleen als de ingekomen werknemer in de 24 maanden vóór zijn eerste werkdag in Nederland langer dan 16 maanden op een afstand van meer dan 150 kilometer van de Nederlandse grens woonde. Door de invoering van de 150 km-grens komen werknemers uit het grensgebied zoals België, Luxemburg, Noord-Frankrijk en een deel van Duitsland niet meer in aanmerking voor de 30%-regeling. Sinds de invoering van het 150-kilometercriterium staat deze grens al ter discussie. Aan die discussie lijkt nu vooralsnog een einde gekomen.

2. Transitievergoeding bij doorstart
Een doorstartende werkgever moet er in het kader van opvolgend werkgeverschap rekening mee houden dat als hij werknemers overneemt uit een failliete boedel, ook alle dienstjaren van voor het faillissement mee overgaan. Dit heeft de kantonrechter in Arnhem begin dit jaar bepaald. Onduidelijk was tot dusverre of er ook sprake is van opvolgend werkgeverschap bij een doorstart na een faillissement en overname van personeel van de failliet verklaarde onderneming. De kantonrechter is van mening van wel. Dit op grond van het opvolgend werkgeverschap waardoor de dienstjaren die voor het faillissement zijn opgebouwd, mee overgaan naar de doorstartende werkgever. Als die vervolgens overgaat tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst dan is hij wel een transitievergoeding verschuldigd over alle voorafgaande dienstjaren.

3. Loondoorbetalingsplicht bij ziekte dga

Bent u op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam bij uw bv, dan ontstaat de situatie dat wanneer u ziek wordt, uw bv de plicht heeft om uw loon door te betalen. Net als bij iedere andere zieke werknemer geldt voor uw bv als werkgever een wettelijke loondoorbetalingsplicht gedurende maximaal twee jaar van minimaal 70% van het loon (maximumdagloon). De bv kan zich verzekeren tegen de loondoorbetaling bij ziekte van werknemers. De meeste verzekeraars staan echter niet toe dat de dga deelneemt aan een dergelijke ziekteverzuimverzekering. De dga die verplicht verzekerd is voor de werknemersverzekeringen kan doorgaans wel verzekerd worden. In de algemene vergadering (van aandeelhouders) kunt u echter ook besluiten om u zelf een hoger percentage dan 70% van het loon door te betalen bij ziekte. Dit moet dan worden vastgelegd in uw arbeidsovereenkomst.

4. Sneller loonkostensubsidie voor arbeidsbeperkte jongere
Via de gemeente kunt u een loonkostensubsidie ontvangen wanneer u iemand in dienst neemt met een arbeidsbeperking die zelfstandig niet het volledige minimumloon kan verdienen. De subsidie dient als financiële compensatie voor de verminderde productiviteit van de werknemer. Deze loonkostensubsidie wordt uitgebreid, zodat u hier straks sneller gebruik van kan maken. Werkgevers kunnen naar verwachting binnen enkele maanden ook loonkostensubsidie aanvragen bij de gemeente voor arbeidsbeperkte jongeren die ze nu al in dienst hebben en die vanwege hun beperkingen niet het minimumloon kunnen verdienen. Verder wordt forfaitaire loonkostensubsidie mogelijk in de eerste zes maanden van het dienstverband. Een wetsvoorstel waarin de uitbreidingenzijn opgenomen, is in de maak. Zodra het wetsvoorstel wordt ingediend bij de Tweede Kamer - dat is waarschijnlijk kort na de zomer - mogen gemeenten de wijzigingen voor de loonkostensubsidie al gaan uitvoeren.

5. Vermogensbelasting verder onder vuur
Er is al geruime tijd discussie over de box 3-heffing op spaargeld en ander vermogen. Met een onlangs verschenen conclusie van Advocaat-Generaal Niessen (A-G) is dit vuur verder opgelaaid. Kort gezegd concludeert de A-G dat de belastingheffing op vermogen in strijd is met het Europese eigendomsrecht. Volgens de A-G leidt de box 3-heffing tot willekeur. Men gaat ervan uit dat iedereen 4% rendement kan behalen op zijn vermogen, maar mensen behalen juist zeer verschillende resultaten terwijl ze wel hetzelfde percentage belasting moeten betalen. Met de kennis van nu kan niet meer worden uitgegaan van een fictief rendement van 4%. Is de opbrengst lager dan wat aan belasting moet worden betaald, dan is volgens de A-G sprake van een oneigenlijke ontneming. Of de Hoge Raad de conclusie van de A-G gaat volgen, is nog verre van zeker. In een eerste reactie heeft het ministerie van Financiën laten weten zich niet te kunnen vinden in deze conclusie.

Twitter Facebook


'Winstwaarschuwing' voor mkb-ondernemers
De huidige groei van het midden- en kleinbedrijf (mkb) dreigt stil te vallen door toenemende krapte op de arbeidsmarkt en achterblijvende productiviteit. Volgens het Nederlands Comité voor Ondernemerschap en Financiering is een 'winstwaarschuwing' dan ook op zijn plaats.lees verder>

Nederland loopt voorop in Europa met digitalisering van de zorg
Nederlandse zorgorganisaties lopen in Europa voorop met het gebruik van het elektronische patiëntendossier (EPD). Dat blijkt uit onderzoek naar zorg-ICT door HIMSS Europa, een ICT-organisatie voor not-for-profit zorg. Door de hoge digitalisatiegraad van patiëntgegevens zien Nederlandse zorgorganisaties de eigen regie van patiënten zowel als een uitdaging (20%) als een prioriteit.lees verder>

WBSO 2018: wees op tijd met uw aanvraag
Wilt en kunt u vanaf 1 januari 2018 gebruikmaken van de WBSO, dien dan uw online-aanvraag uiterlijk 30 november aanstaande in bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). lees verder>

Onbelaste bonus voor de dga
Als dga bent u voor de fiscus gewoon een werknemer. Met alle bijbehorende voordelen, zoals de werkkostenregeling. Hoe kunt u daar nu van profiteren?lees verder>

Logistiek Nederland verwacht zeer sterke groei in 2018
Logistieke ondernemers zijn erg positief over het komende jaar, ondanks aanhoudende prijsdruk. Ze gaan voor 2018 uit van een bovengemiddelde groei van zowel de omzet met 14 procent als de winst met 14,6%. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport ‘2018 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’.lees verder>

Lagere WOZ-waarde bij investering huurder?
Bij de bepaling van de WOZ-waarde van een pand moet rekening worden gehouden met eventueel door de huurder gepleegde investeringen in het pand. Dit kan onder meer betekenen dat voor de waardebepaling niet kan worden uitgegaan van de afgesproken huur.lees verder>

Mkb wil in 2018 meer investeren in groei
Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf ziet 2018, economisch gezien, rooskleurig in. De verwachting is dat de omzet en de winst volgend jaar verder zullen aantrekken. lees verder>

Kleine spaarder profiteert van realistischere vermogensrendementsheffing
Het nieuwe kabinet wil box 3 op twee punten aanpassen. Ten eerste wordt met ingang van 1 januari 2018 het heffingsvrije vermogen verhoogd van € 25.000 naar € 30.000. Ten tweede wil het kabinet sneller aansluiten bij het (gemiddelde) werkelijke rendement. De forfaitaire rendementspercentages gaan daarom per 2018 verder omlaag.lees verder>

Alimentatie omhoog per 1 januari 2018
Betaalt u alimentatie? Dan moet u wellicht rekening houden met een verhoging. Jaarlijks worden de alimentatiebedragen namelijk aangepast. Per 1 januari 2018 gaan bestaande, vastgestelde of gewijzigde alimentaties met 1,5% omhoog.lees verder>

430.000 nieuwe personenauto’s in 2018
De verkoop van nieuwe personenauto’s in Nederland zal volgens BOVAG en RAI Vereniging in 2018 licht stijgen naar 430.000 stuks. lees verder>

Brexit: fiscale gevolgen voor de transportsector
De Britten hebben besloten de EU te verlaten. Dit gaat ook grote gevolgen hebben voor Europa, waaronder de transportsector. Fiscale gevolgen zijn hier onderdeel van.lees verder>

Lagere WOZ-waarde door asbest
Er zijn nogal wat boerderijen en/of boerenbedrijven waarbij tijdens de bouw gebruik is gemaakt van asbest. Omdat asbest schadelijk is voor de gezondheid, betekent dit automatisch een lagere WOZ-waarde. Hoeveel scheelt dat nou en waar hangt dat vanaf?lees verder>

AOW-leeftijd in 2023 niet omhoog
De AOW-leeftijd gaat in 2023 niet omhoog. De levensverwachting is namelijk minder snel gestegen dan de afgelopen jaren. Hierdoor blijft de AOW-gerechtigde leeftijd, net als in 2022, in 2023 staan op 67 jaar en drie maanden.lees verder>

Nieuw kabinet pakt Hillen-aftrek eigen woning aan
Het nieuwe kabinet wil af van de aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld, ook wel de Hillen-aftrek genoemd. De geleidelijke afschaffing van deze aftrekpost voor de eigen woning was al aangekondigd in het Regeerakkoord. Het nieuwe kabinet zet er de vaart achter, want op vrijdag 3 november 2017 is hiervoor een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer. Beoogde inwerkingtreding van de maatregel is 1 januari 2019.lees verder>

Eindejaarstips Top 10
Vóór 1 januari 2018 kunt u wellicht nog een aantal stappen zetten om het jaar 2017 slim af te sluiten. Hieronder vindt u 10 praktische tips voor onder meer de (mkb)-ondernemer, dga en werkgever.lees verder>

Donkere wolk hangt boven fiscale eenheid
Het kabinet heeft spoedreparatiemaatregelen aangekondigd voor de fiscale eenheid in de vennootschapsbelasting. lees verder>

Wanneer betaalt u forensenbelasting?
Als u een vakantiewoning bezit, heeft u kans dat u forensenbelasting moet betalen. Of dat het geval is, hangt onder meer af van het aantal dagen dat u de vakantiewoning zelf kunt gebruiken.lees verder>

Werkt u met all-in arrangementen?
Heeft u een hotel en bedient u ook de zakelijke markt met voorzieningen als congressen, vergaderzalen, personeelsfeesten, seminars en bijeenkomsten. Met arrangementen en speciale acties kunt u de aantrekkingskracht van uw locatie verder bevorderen. lees verder>

Cultuurgrondvrijstelling voor grasland?
Als agrariër kunt u voor de WOZ-waardering voor grasvelden de cultuurgrondvrijstelling krijgen. Aan welke eisen moet u voldoen en hoe berekent u deze vrijstelling?lees verder>

Top zeven nieuwe plannen arbeidsmarkt
Het nieuwe kabinet wil veranderingen op de arbeidsmarkt. Welke zijn deze? Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.lees verder>

'Nieuwe 'aftapwet' beperkt het medisch beroepsgeheim'
Afgelopen zomer heeft de Eerste Kamer ingestemd met de Wet inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv). Deze wet regelt bredere bevoegdheden voor de Nederlandse inlichtingendiensten. De wet heeft ook betrekking op de vertrouwelijke communicatie tussen artsen en patiënten, bijvoorbeeld via telefoon, internet en e-mail. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) maakt zich daar ernstige zorgen over.lees verder>

Afkoop pensioen in eigen beheer zonder uitbetaling
Heeft u ervoor gekozen om uw pensioen in eigen beheer af te kopen, dan is deze afkoop belast. Wel profiteert u van een belastingkorting. Hoe hoog die is, hangt af van het afkoopmoment. lees verder>

Extra verplichting opdrachtgever door uitbreiding minimumloon
Het wettelijk minimumloon dat voor werknemers geldt, gaat vanaf 1 januari 2018 ook gelden voor elke overeenkomst tegen beloning. Wat dit voor u als opdrachtgever betekent, leest u hieronderlees verder>

CBS: Forse groei autokilometers
Nederlandse personenauto’s reden 118,5 miljard kilometer in 2016. Dat is 2,2 procent meer dan in 2015. Het is de grootste groei in deze eeuw. Vooral auto’s van bedrijven legden meer kilometers af, maar ook particulieren reden meer dan een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de verkeersprestaties.lees verder>

Afkoop pensioen in eigen beheer met uitgestelde betaling
Heeft u ervoor gekozen om uw pensioen in eigen beheer af te kopen, dan is deze afkoop belast. Wel profiteert u van een belastingkorting. Met de bv kunt u afspreken dat u de afkoopsom niet direct bij afkoop ontvangt, maar op een later moment. Deze uitgestelde betaling betekent echter niet dat uw bv ook pas later de loonheffing over de afkoop moet inhouden en afdragen. Bepalend is namelijk het afkoopmoment en niet het uitbetalingsmoment.lees verder>

Wat is de afschrijvingsduur van zonnepanelen?
Zonnepanelen bestaan pas relatief kort. Voor u als ondernemer is bij een investering in zonnepanelen van belang wat eigenlijk de afschrijvingstermijn is. En wat betekent dit voor uw herinvesteringsreserve?lees verder>

Detacheringsrichtlijn: speciale regeling voor transportsector
Onlangs hebben de Europese ministers van Sociale Zaken een akkoord bereikt over de herziening van de Detacheringsrichtlijn. Deze richtlijn regelt dat 'gedetacheerde' werknemers uit een ander EU-land dezelfde beloning krijgen voor hetzelfde werk als hun collega’s in het gastland.lees verder>

Wat mag gemeente met uw reclamebelasting?
De gemeente mag op openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg reclamebelasting heffen. Maar moet de opbrengst van reclamebelasting ook toekomen aan de ondernemers die deze hebben opgehoest?lees verder>

Btw-correctie vanaf 2018 alleen nog digitaal
Verzorgt u zelf de btw-aangifte en heeft u een correctie hierop, oftewel een suppletie? Vanaf 1 januari 2018 kunt u een suppletie alleen nog maar digitaal doorgeven aan de Belastingdienst.lees verder>

Meer hypotheekruimte voor tweeverdieners
Tweeverdieners kunnen vanaf 2018 meer geld lenen voor de aankoop van een huis. Dan telt het tweede salaris niet voor 60%, maar voor 70% mee.lees verder>

Nieuw kabinet: verhoging tarief box 2
Het nieuwe kabinet wil het tarief in box 2 verhogen. Keert de bv een dividend aan u uit, dan betaalt u daar vanaf 2020 meer belasting over. Aan de andere kant is uw bv straks minder belasting verschuldigd over de winst. Het kabinet heeft namelijk ook een stapsgewijze tariefsverlaging van de vennootschapsbelasting aangekondigd.lees verder>

Houd geldigheid Eurovergunning in de gaten!
Transportbedrijven die zich in Nederland bezig houden met goederenvervoer over de weg, moeten over een Eurovergunning beschikken. De vergunning is vijf jaar geldig en moet dan worden verlengd.lees verder>

Wat betaalt u aan leges bij zelfbouw?
Voor een omgevingsvergunning betaalt u legeskosten. Die worden gebaseerd op de kosten van het te bouwen pand. Standaard wordt daarvoor aangesloten bij de aanneemsom, maar wat nu als er sprake is van gehele of gedeeltelijke zelfbouw?lees verder>

Minimumloon iets omhoog per 1 januari 2018
De brutobedragen van het wettelijk minimumloon en het minimumjeugdloon per 1 januari 2018 zijn bekend. Deze bedragen worden halfjaarlijks aangepast. Er is een lichte stijging ten opzichte van 1 juli 2017.lees verder>

Alsnog compensatie voor vrouwelijke zelfstandige met kind
Bent u zelfstandige en tussen 7 mei 2005 en 4 juni 2008 bevallen, dan heeft u recht op een compensatie van ongeveer € 5.600. Naar schatting komen 20.000 vrouwelijke zelfstandigen in aanmerking voor de compensatieregeling.lees verder>

Extra aftrek voor milieuvriendelijke tractor
Als u investeert in een milieuvriendelijke tractor, kunt u in aanmerking komen voor de milieu-investeringsaftrek (MIA) en / of de Vamil. Wat is dat en wat levert het op?lees verder>

Nieuw kabinet verhoogt vrijwilligersvergoeding
Het nieuwe kabinet wil de maximaal onbelaste vrijwilligersvergoeding verhogen van € 1.500 naar € 1.700. Dat staat in het regeerakkoord. Het is de bedoeling dat deze verhoging ingaat per 1 januari 2019.lees verder>

Nieuw kabinet draait schijfverlenging VPB terug
Het nieuwe kabinet zet in het regeerakkoord alvast een streep door de al definitieve schijfverlenging van de komende jaren in de vennootschapsbelasting. Daarvoor in de plaats komt een tariefsverlaging. Pikant detail is dat deze stapsgewijze verlaging pas in 2019 start, terwijl de schijfverlenging zou ingaan per 2018.lees verder>

Bijna helft geloste containers Rotterdam van containerreus
Ruim 900 containerschepen van de grootste twee soorten deden in 2016 de Rotterdamse haven aan om containers te lossen. Dat zijn er 2,5 keer zoveel als in 2011.lees verder>

Bouwend Nederland Regeerakkoord Rutte III goede basis voor de toekomst bouw en infrasector
lees verder>

Transitievergoeding bij ontslag per 2018 omhoog
Het maximale bedrag dat u verschuldigd bent wanneer u een werknemer na twee jaar ontslaat, gaat per 1 januari 2018 omhoog van € 77.000 naar € 79.000. Ook heeft het nieuwe kabinet aangekondigd deze transitievergoeding op verschillende punten te willen veranderen.lees verder>

Wet DBA gaat op de schop!
Het nieuwe kabinet wil af van de Wet DBA. Deze in 2016 ingevoerde wet ter vervanging van de VAR (Verklaring arbeidsrelatie) zorgt voor teveel onzekerheid en onrust onder zzp'ers en hun opdrachtgevers. In plaats daarvan komt er een nieuwe wet die opdrachtgevers en echte zzp'ers de zekerheid geeft dat geen sprake is van een dienstbetrekking. In de tussentijd blijft de handhaving van de Wet DBA opgeschort.lees verder>

Vof of maatschap fiscaal interessant tussen medici en hun partner?
Als echtgenoten of partners met elkaar een maatschap of vof aangaan, zijn zij beiden fiscaal ondernemer. Bij medici heeft één van beiden meestal geen recht op ondernemersfaciliteiten omdat een van de twee veelal niet-medische activiteiten verricht.lees verder>

Top 5 belangrijkste wijzigingen regeerakkoord
De partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben gisteren hun plannen gepresenteerd voor de komende kabinetsperiode. lees verder>

Extra administratie bij verlenging WW-uitkering
Sinds kort kunnen partijen bij het afsluiten van hun cao kiezen voor een verlenging van de uitkering bij werkloosheid. Deze keuze betekent wel extra administratieve werkzaamheden voor de werkgever.lees verder>

Heeft u de administratie van uw horecazaak op orde?
Als horecaondernemer bent u verplicht een administratie te voeren. Aan de hand hiervan moet de fiscus duidelijkheid krijgen over uw financiële verplichtingen. Bij een aantal van u schiet dat er nog wel eens bij in, bijvoorbeeld vanwege drukke werkzaamheden. Bij tekortkomingen in uw administratie kan de inspecteur u echter een informatiebeschikking opleggen.lees verder>

Oprenting oudedagsverplichting dga. Hoe werkt dat?
Heeft u ervoor gekozen om uw pensioen in eigen beheer om te zetten in een oudedagsverplichting, dan moet deze verplichting jaarlijks met een marktrente worden opgerent. Hoe die oprenting nu precies werkt, heeft de Belastingdienst onlangs verduidelijkt.lees verder>

Meld onjuistheden in Handelsregister!
De Kamer van Koophandel (KvK) roept gebruikers van het Handelsregister op om eventuele onjuistheden in het register door te geven. Ook gaat de KvK met data-analyses op risico-adressen de kwaliteit van het Handelsregister verbeteren.lees verder>

Nieuwe plannen aankomend kabinet: een update
Op donderdag 5 oktober zijn er opnieuw maatregelen uitgelekt, zoals een verlaging van het vennootschapsbelastingtarief en een lastenverlichting voor de 'kleine' werkgever.lees verder>

Accepteert de fiscus de taxatie van uw auto niet?
Als een auto ter bepaling van de verschuldigde BPM getaxeerd moet worden, kan de fiscus eisen dat u deze voor hertaxatie aanbiedt. Kunt u deze hertaxatie weigeren als u bijvoorbeeld van mening bent dat de waarde die u heeft vastgesteld de juiste is?lees verder>

sitemap